Det er i ytterst få produkt-segment man kan peke på ett produkt og uttalte at «dette er produktet som endret alt».
iPhone endret måten vi kommuniserer på
Men med iPhone som ble avslørt av Steve Jobs 9. januar 2007 var dette nettopp et slikt produkt.
Det var mange såkalte «smartmobiler» som hadde alle funksjonene, men ingen av dem gjorde det på en god måte, og ingen hadde enda konkludert med at hele fronten må være skjerm, og tastaturet programvare, noe som nå er en selvfølge.
De første amerikanske kundene fikk sine iPhones senere samme år, det var nemlig ikke en lansering, men en pressekonferanse om et produkt Apple ønsket å hype, men som fremdeles ikke var ferdig og langt ifra klart for markedet.
Annonse
Det er nervepirrende historier fra utviklerne under pressekonferansen januar 2007 om at programvaren var “teipet sammen” og at alt kunne bryte sammen når som helst.
Da iPhone først ble lansert sommeren 2007 i USA manglet App Store. På den tiden var ikke Steve Jobs overbevist om de burde gå for «ekte» apper som kjøres på enheten, eller web-apper. Jobs og co. gjorde det korrekte valget, og revolusjonerte også måten apper ble servert på og også det at man fra 2008 forventer store oppgraderinger av operativsystemet, og det gratis, i flere år.
Se Jobs avsløre og demonstrere iPhone:
Konservative Apple
Gang på gang var og er Apples iPhone-lanseringer det største eventet hvert år, og stadig er det for et selskap nettopp verdt tre trillioner dollar, som verdens første, det viktigste produktet. Nå som vi ser over horisonten mot VR/AR-hodesett og innen ti år, smart-briller, har iPhone vært gjennom mange endringer.
Men endringene har aldri vært så store at brukerne har blitt forvirret, i stedet var det ofte tradisjon i å kritisere Apple for ikke å gi brukerne nok valg (monopol-anklager har blusset opp i forhold til App Store den siste tiden grunnet den lukkede strategien), og på mange områder var det Android som hadde det beste funksjons-settet i flere år. Google har måttet innse at de må løpe etter Apple for å ta dem igjen når det kommer til økosystemets-kommunikasjon, derfor har de valgt å kopiere disse Apple-funksjonene.
Ikke bare manglet første iPhone App Store, men hastigheten på nettet på den tiden var elendig, og prisen på mobilen høy. iPhone 1 støttet Edge og 2G, standarder som får oss mange til å grøsse da vi var så nærme en sømløs nett-opplevelse, men så var det hele akkurat for tregt til å være fornøyelig.
Det var derfor iPhone 3G som virkelig gjorde det ekte nettet mulig på farten. iPhone 2. generasjon med 3G ble lansert juni 2008 (iPhone 1 ble kjapt pensjonert) og Apple kunne denne gang halvere prisen og for alvor kjempe i markedet. 3G ble fulgt opp av 3GS som var mye kjappere, hadde et bedre 3MP-kamera og støttet forbedret 3G, HSDPA.
Deretter kom det nye modeller som var kjappere, og det kom nye design som ble elsket av fansen, spesielt iPhone 4 var en stor design-lansering.

Men det var også kriser, ingen kan jo glemme antennagate. Om man holdt på antenneskjøten på iPhone 4 ble signalet dårligere. Apple «løste» problemet med å gi bort deksler. Saken endte med at Apple betalte seg ut av retts-problemene to år senere.
Batterigate var dyrere for forbrukerne og Apples største feil, mener vi. Apple sa nemlig ikke ifra om at den dårlige ytelsen på kundens tre år gamle iPhone skyldtes et batteri som hadde blitt ladet for mange ganger, og at et batteriskifte er langt billigere enn å kjøpe en helt ny mobil. Etter mye omtale i mediene endte Apple med å implementere en batterihelse-sjekk i iOS (for å bytte batteri i tide) og avslørte til og med på tampen av 2021 selv-service.
Som alltid med avansert programvare er det feil, men når brukerbasen er så stor må man trå veldig varsomt. Apple har gjort en ganske så god jobb gjennom årenes løp, men iOS har blitt levert med større feil og mangler en rekke ganger, i tillegg til grensesnitt-endringer som ikke alltid har blitt tatt godt i mot, som iOS 7.
Husker du disse grove feilene?
- Se kontakter og bilder fra en “låst” iPhone – iOS 9.3.1
- Safari kunne krasje iPhones (og Mac-er)
- Lenke krasjet iPhone
Hundre prosent tiltro til berøring skapte iPhone
For undertegnende er produktet også litt ekstra spesielt, for det var i 2007 jeg startet i ITavisen. Jeg husker jeg hørte store rykter før pressekonferansen. Og hvordan i alle dager skulle jeg klare å skaffe en? Hadde jeg i det hele tatt råd? Kort tid før lanseringen av iPhone drømte jeg om en enhet som kunne spille musikk og surfe nettet.
Som med alt annet fikk vi levert det vi ønsket oss, bare ikke slik vi håpet på. Faktum er at fysiske tastatur og ikke fullverdige nettlesere kombinert med små skjermer, gjorde opplevelsen dårlig på de første «smartmobilene». Heller ikke nettet var modent nok og klarte ikke servere alt innholdet kjapt nok.
Jeg hadde selv det som ble ansett som en smartmobil, en Sony Ericsson P910 lansert sent 2004. Den gang var dette en av de beste i sitt slag, men mot dagens mobiler, ikke mer enn en glorifisert kalender.
Det var ikke før i 2008, i likhet med veldig mange andre, at jeg selv fikk tak i en 3GS. Jeg kunne ønsker jeg i større grad husker hvordan jeg opplevde å bruke den de første ukene. Det eneste jeg vet for sikkert er at iPhone endret alt.

Husker du: 500 dollar for en mobil ble ansett som mye i 2007 og 2008. Her ler den gang Microsoft-sjef Steve Ballmer av prisen og mangelen på fysisk tastatur som er noe han mente bedriftskundene måtte ha:
«Yuck! No one wants a stylus» – Steve Jobs, 9. januar, 2007
Dette er fremdeles sant: Apple Pencil brukes for å tegne på iPad, og Android har sine løsninger, men stylusen, den er borte fra mobiler og kom aldri tilbake.
Det var jo ikke bare det at iPhone serverte en fullverdig nettleser-opplevelse, og senere App Store, det var den utrolige fler-berøringen som føltes som magi og var helt perfekt utført. Er du gammel nok husker du trykk-skjermene, hvor harde de var, upresise og at de ikke støttet flere gester samtidig. Apple endret alt dette med et patentert gest-system som har blitt forsøkt kopiert, men som grunnet Apples patenter aldri helt kommer i mål. Konkurrentene føles ikke like naturlig.

iPod og musikk-spillere generelt var også en greie før iPhone, men etter lanseringen endte iPod med å måtte vike når det ble nok plass på mobilene, og selvsagt da Spotify og senere Apple Music gjorde lokal-lagring av musikk til noe ur-gammelt kun de som har måttet hanskes med iTunes i Windows husker.
Apple skulle aldri lansere noen spill-konsoll eller en dedikert iPod for spill da Jobs var i live, og har fremdeles ikke gjort så, men har i stedet fokusert på spill i App Store og senere med “Apple Arcade”.
Jeg mener å huske at rykte-børsen før 2007 gikk mye på dette med fler-berøring. Klisje-eksempelet var og forblir Mintory Report, en klassiske klisje som kanskje kan oppfylles 15 år etter iPhone med Apples første VR/AR-hodesett.
Så er også dette det store spørsmålet: er mobilenens tid over? Er de ikke annet enn bedre og bedre kameraer? Vil vi om noen år rynke på nesa over at vi så ned på mobilen, og ikke rett på personen vi snakket med samtidig som synsfeltet vårt fylles opp av digitale objekter som tegnes over den virkelige verdenen – hva vil en slik endring bety for oss alle?
Annonse
Annonse