Både Tesla og Lucid – bilprodusenter vi i dag forbinder med god rekkevidde på sine helelektriske biler, kan snart finne seg i mer intensive omgivelser med hensyn til konkurransen de går i møte.
Oppdatert.
Konseptbilen Vision EQXX
EQXX er et konsept, og det er ingen planer om å masseprodusere den. I det minste ikke enda. Det avslørte Mercedes under årets WWDC. Dog, selskapet var som mange andre ikke tilstede grunnet en økning i covid-spredning, men holdt i stedet en digital pressekonferanse.
Det er rekkevidden som er det utrolige med bilen som har en vekt på kun 1,750 kg. Mercedes mener nemlig at den kan holde det gående rett over 1000 km, noe som jo er en stor milepæl. Det er bare et viktig punkt: de har ikke kjørt den så langt, men de har simulert at den vil kunne kjøre så langt. Forbruket skal kun være på 10kWh per 100 km. Hemmeligheten er ikke et giga-stort batteri, men energiforbedringer i alle ledd.
Annonse
Batteriet er på 100 kWh, men er 50 prosent mindre og har 30 prosent mindre masse enn EQS.
Mercedes mener at rekkevidden er realistisk og at de teknologiske nyvinningene skal implementeres i kommende produksjonsbiler.
Datasystemet flankes av et 47,5″ stort 8K-skjermsystem med kraftig maskinvare. Kraften skal blant annet brukes til å gi liv til det Mercedes mener er det første sanntids 3D-kart systemet, utviklet i samarbeid med NAVIS Automotive Systems.
Oppdatert, 3. januar, 05:32:
Se avsløringene hos Mercedes 3. januar klokken 18:00.
Dette melder Mercedes i en fersk pressemelding:
VISION EQXX er en del av et vidtrekkende teknologiprogram fra Mercedes-Benz, som tar sikte på å bryte gjennom teknologiske barrierer, og å løfte energieffektiviteten til nye høyder. Med VISION EQXX demonstreres gevinstene som blir gjort mulige gjennom å tenke nytt om det fundamentale.
Dette inkluderer fremskritt på tvers av alle elementene i den banebrytende elektriske drivlinjen, samt bruk av lettvektsteknikk og bærekraftige materialer. Komplett med en mengde intelligente effektivitetstiltak, inkludert avansert programvare, utforsker VISION EQXX nye grenser for effektivitet.
Mercedes pressemelding, 3. januar 2021
1200 kilometers rekkevidde
Det kan hende du husker Mercedes-Benz sitt lille hint fra i fjor at de har planer om å ta rekkevidden på elbiler til neste steg, med potensiale til å rekke opp til 1200 kilometer på én lading. Den tiden ble bilen kun referert til som Vision EQXX, og nå har de tatt steget videre med å annonsere en dato for avsløringen av denne, først i konseptform.
Selskapet har publisert noen bilder som viser bilens lekre linjer, med klart definerte elementer som nok gir aerodynamikken mye å gå på. EQXX blir vist frem i en digital verdenspremiere den 3. januar:
Enorm batteripakke og optimalisert aerodynamikk
Bilen blir altså den tyske produsentens mest effektive elbil hittil, og selskapet avslører lite bortsett fra at Vision EQXX kommer til å bli ledende innen elektrisitet så vel som bilprogramvare. Et veldig godt tegn, spør du oss.
Den ekstreme rekkevidden vil på lang vei hjelpe med å gjøre rekkeviddeangst til en historisk greie, og oppnås i stor grad gjennom en svær og effektiv batteripakke som i forhold til EQS vil ha en energitetthet som er 20% høyere. I tillegg ser den ut til å ha nøye designede paneler for å optimalisere bilens luftmotstand.
Optimalisert aerodynamikk til tross: det enorme fokuset på linjene ser ikke ut til å ha gått på bekostning av bilens eksteriør negativt.
Mercedes-Benz Vision EQXX vil være på display ved CES 2022.
Annonse
Annonse