Polestar 3 er selskapets første SUV, og den skal ikke produseres i Kina, men i Charleston i Sør-Carolina.
Oppdatert, 20:52:
Bil-produsenten forklarer til oss at Polestar 3 skal lanseres i Europa, og at disse produseres i Kina.
Polestar håper på 290 000 solgte innen 2025
Samtidig avslører Polestar hvor små de fremdeles er, selv om man ser en god del av dem på norske veier: selskapet avslører “de er i rute” til å nå rundt 29 000 solgte i 2021, internasjonalt.
Annonse
Premium SUV-segmentet er det raskest voksende i amerikansk bilindustri, og forventes å være den delen av markedet som raskest vil adoptere heleelektriske biler.
Polestar
Polestar nytter Volvo sin fabrikk i Sør-Carolina:
“Polestar 3 skal bygges på et fellesanlegg med Volvo Cars i Charleston i Sør-Carolina. Volvo Cars er en stor aksjonær i Polestar, noe som lar selskapet dra nytte av Volvos verdensledende sikkerhetsteknologier, men også økt kostnadseffektivitet gjennom økonomiske og industrielle synergier.”
Selskapet bruker også store ord om Polestar 3:
Polestar 3 lanseres i 2022 og vil redefinere elektriske SUVer.
Polestar
Her er et større bilde av den:

Hva med Norge?
Hva som skjer med en lansering her er usikkert, for Thomas Ingenlath fra Polestar sier at de “bygger den i USA for amerikanere”. Vi har spurt Polestar om hva planene er for Europa.
I pressemeldingen presiseres det at det er snakk om et “premium”-produkt og at den “vil bli førende for utseende av elektriske SUVer”.
Planene til selskapet er store: de skal lansere en ny bil hvert år de neste tre årene, og SUV-en er den første av dem. Videre er planen å komme på markedet i 30 ney marked innen slutten av 2023.
Thomas Ingenlath understreket også selskapets etablerte produksjons- og salgskapabilitet gjennom planen om å lansere en ny bil hvert år de neste tre årene. Polestar 3 er første bil ut. Videre planlegger selskapet å øke sin tilstedeværelse til minst 30 globale markeder innen slutten av 2023.
Annonse
Annonse