Apple vokste noe enormt i oktober i år.
iPhone 13 er billigere ved lansering enn 12 var
iPhone-salget økte nemlig med svimlende 46 prosent måned mot måned. Med et så stort byks er Apple også den aller største mobil-produsent i landet.
Det er iPhone 13-lanseringen, en “s-oppgradering”, som har gjort kineserne handle-glade: salget av den vokste med 46 prosent måned mot måned, mens resten markedet i Kina kun vokste med 2 prosent med samme sammenligningsgrunnlag.
Se som Apple har klart å hente seg opp:

Apple kunne ha grabbet til seg enda større markedsandeler
Analytiker Tarun Pathak mener at måten Apple har klart å håndtere mangelen på komponenter har hjulpet dem:
Annonse
“Apple kunne ha fått enda mer av kaka om det ikke var for mankoen, spesielt for Pro-versjonene. Fremdeles er det likevel slik at Apple styrer sin forsyningskjede bedre enn andre OEM-er.”
Huawei har vært robuste i premiumsegmentet i Kina, men dette ser ut til å endre seg nå.
Counterpoint
Counterpoint om komponentmangelen
Merk det siste de nevner om at dyrere enheter med høyere margin prioriteres når det skal produseres – begge disse tingene er noe Apple er kjente for:
“På grunn av forsyningsproblemer varierer den normale ventetiden for iPhone 13 Pro og iPhone 13 Pro Max mellom fire og fem uker i Kina. Noen kinesiske kunder velger å betale ekstra for å få de nye telefonene levert umiddelbart.
Totalt sett har det kinesiske markedet vært tregt gjennom hele året, men Apples vekst er et positivt tegn: det indikerer at kinesiske smarttelefonbrukere modnes raskt og er ute etter å kjøpe flere avanserte enheter, noe som kan være en god mulighet for merkevarene. Forsyningskjeden prioriterer også avanserte enheter og enheter med høyere marginer nå som det er komponentmangel.“
Annonse
Annonse