Også Disney omfavner metaverset. Ill.

Annonse


Metaverset er det neste store

Hvis du har hørt mye om metaverset i det siste er det fordi de store teknologivirksomhetene har kastet seg over ideen. Store spillutviklere som Epic Games, sysler med ideer om å skape et vedvarende, virtuelt rom som bygger bro mellom den virtuelle og den virkelige verden, et sted der folk kan interagere med hverandre i sanntid. 

Også underholdningsbransjen ser muligheter i metaverset

Noen anser spill som Roblox, Minecraft og Second Life som et slags allerede eksisterende proto-metaverse. Men virksomheter som Microsoft og Facebook (som nettopp er omdøpt til Meta av nettopp denne grunn) vil også være med på å definere hvordan denne delen av den virtuelle fremtid skal se ut.

ITavisen: Zuckerberg ønsker å gjøre Facebook om til en metavers-plattform

I tillegg ser også underholdningsbransjen muligheter i metaverset. Under siste fremleggelse av kvartalsresultatene luftet Disneys administrerende direktør Bob Chapek ideer om metaverset for aksjonærene. 

Pionérforhold til ny teknologi

Chapek påpekte Disneys lange tradisjoner for å ta i bruk ny teknologi for å øke brukernes underholdningsopplevelse, og nevnte eksempler som Steamboat Willie (en av de første tegnefilmene som ble produsert med synkronisert lyd), deres historiske bruk av animatronics og generelt Pixars bruk av teknologi i animasjon.

Annonse


Hva vi gjør pr. idag er bare en prolog til fremtiden. Vi vil snart være i stand til å knytte den fysiske og digitale verden enda tettere sammen og i Disneys metavers vil vi ha mulighet for grenseløs historiefortelling. Vi ser frem til å la forbrukerne oppleve alt Disney har på tvers av produkter og plattformer – uansett hvor de befinner seg.
Disneys unike kombinasjon av brands, franchises, fysiske og digitale opplevelser og globale rekkevidde er et ubegrenset potensiale som gjør oss like begeistret for Disneys neste 100 år som vi noen gang tidligere har vært. 

Bob Chapek

Ingen overraskelse

Disneys interesse for metaverset kommer ikke som noen overraskelse i betraktning av den enorme mengden IPer selskapet eier. På tvers av sin Walt Disney-eiendom, Pixar, Marvel, Star Wars, 20th Century og mange flere, vil Disney ha små problemer med å skape innhold til et eget metavers uten irriterende lisensproblemer, samtidig vil Disney om de føler for det, kunne forbeholde egen eiendom for sitt eget metavers og tilbakeholde det fra andre potensielle metavers-giganter. I tillegg kommer også det Chapek nevnte; Disneys erfaringer med å krysse digitale og fysiske grenser med sine underholdningsparker og andre live-opplevelser.

Metavers

Metavers er en sammensetning av meta og univers. Meta er et gresk prefiks som betyr ‘mellom, etter, ved siden av’. En metadiskusjon er en diskusjon om en diskusjon. Metadata en definisjon eller beskrivelse av data – data om data. Ordet metavers er først kjent fra romanen Snow­crash av Neal Stephen­son og betegner i den digitale verden et vedvarende, virtuelt rom som bygger bro mellom den virtuelle og den virkelige verden der folk kan interagere med hverandre i sanntid.

ITavisen: Sydkoreansk universitet forsker på ‘digitalt, parallelt univers’

Annonse