battlefield2042test
Battlefield 2042 avslører at Dice ikke vet om de skal gå frem eller tilbake. Spillet ender dermed i ingenmannsland med for store kart, men reddes av gammel storhet.

TEST: “Battlefield 2042” – det er mye som må bli bedre

Annonse


Det er aldri kjedelig for oss spill-anmeldere når vinteren nærmer seg, spesielt ikke når Call of Duty og Battlefield inviterer til krig.

Introduksjon

Jeg merket oss at mange publikasjoner kastet seg over å skrive en test etter at de fikk en tre dagers nøye planlagt og regissert test, men jeg har brukt langt mer tid på spillet og spilt med alle de andre som handlet de dyrere utgavene eller som har EA Play eller EA Play Pro.

Undertegnede bemerket i sniktitten at man trenger mye mer tid i et spill som virker så altomfattende og, som vi håpet på, dypt.

Om det viser seg at spillet har denne dybden, er det ingenting som har vist for meg noe annet enn at Dice trolig kommer bedre ut av det i år enn de gjorde med Battlefield V i 2018. Det er kanskje ikke store målet, så la oss si at vi tror mange kommer til å bli fornøyde.

Trond Bie i sniktitt-reportasjen

Jeg har to ting å legge til det jeg foreløpige konkluderte med siden 11. november: fansen har blitt mer og mer irriterte på feil og mangler, samtidig som de elsker Portal. Det positive er at feilene kan fikses, for det er ikke noe galt med hverken grafikk, ytelse eller flere av tingene Dice har gjort med våpensystemene. Det negative er at vi spillere fremdeles må beta-teste i utviklernes trang til å lansere før jul, og at Dice har gjort kartene store uten mål og mening.

Annonse




Spillbarhet

Mange av dere som har fulgt utviklingen har lagt merke til at spesialister er det store innen flerspiller-spill. Dette for lettere å selge “skins” og slikt. Jeg vet ikke helt hvor begeistret jeg er for denne utviklingen sett fra et taktisk perspektiv. Man må velge en bestemt person for å få visse egenskaper, mens man samtidig kan endre på våpenet mens man spiller. Jeg liker sistnevnte, og er mer nøytral til det første.

Det er mer merksnodig er at man knapt får poeng for godt utført arbeid. Man får kun fem poeng for å gjenopplive og dele ut ammunisjon, og skal vi tro hjelpen jeg får når jeg spiller, så er det ikke nok poeng til at folk gidder. Jeg kan telle på en finger hvor mange ganger jeg har blitt gjenopplivet.

Trond Bie, døende og alene

Kvaliteten på et Battlefield-spill står og faller på kartene: er de for store blir det for mye løping, har de for få gjemmesteder blir det for mange snikskyttere. Samtidig, om kartene er for små blir det for mye “XP-farming” (2042 gir nærmest aldri nok poeng uansett, så det er neppe noe problem denne gang), og man går glipp av tanks og moro i lufta.

Det er en vanskelig balansegang, og jeg mener dessverre at Dice denne gangen har vippet alt for langt over til store kart kun for å imponere, eventuelt så var kanskje planen at dette skulle være et Battle Royale-spill? Det føles nesten slik. Tro det eller ei, men 128 spillere er ikke nok for 2042-kartene. Såpass graverende er det at jeg foretrekker Portal og 1942 “Conquest”.

Grafikk og lyd

La meg først konkludere med at ray tracing ikke er verdt det: man taper minst 30 FPS med et 3080-kort, og man ser ikke store kvalitetsforskjeller. Slik er det ofte med ray tracing (DLSS er viktigere, men det er en kampsak for en annen dag).

Grafikken gjør jobben spillet krever, er vel egentlig konklusjonen. Man kommer ikke til å bli blåst av banen, det var visst Forza Horizon 5 sin jobb i år.

Teksturene er fine de, men det som imponerer aller mest er avstandene, som spillermessig også er den største ulempen. Nå går ikke ødeleggelsesfysikk inn under grafikk, men det er verdt å nevne at det er alt for få bygninger som kan smadres. Det er vanskelig å skjønne.

Lyden fremstår som god, men ikke med like mye action-trøkk som Call of Duty: Vanguard. Samtidig hører man mange flere lyd-kilder samtidig, være det seg raketter, skudd eller medsoldater som trenger en oppkvikker. Lyden bidrar mer til følelsen av krig enn grafikken.

EA og Dice ga beta-tilgang til de som betalte mer

Det er en rekke ting som er problematiske:

  • Mangler komplett poengtavle
  • Umulig å vite hvor mange man venter på så spillet kan starte
  • Kun portal har manuell server-oversikt

Hva angår siste punkt tok det ikke mange dagene før mange av serverne ble opprettet kun for å tjene XP for admin som er udødelig. Det er lov å håpe at Dice vil la oss sortere ut denne søpla, for det ødelegger så mye.

Dette er mer tørr-tekniske feil, langt verre er det når spillet saboterer for deg: det er en feil der det ikke går an å velge hovedvåpenet før man kaster en granat. Jeg har også opplevd å pepre folk nærme meg, uten at de tar skade og dør. Større feil finnes vel knapt.

Dette er problemer som er opplevd i 2042 og Portal. Man vil også funne ut at tanks-granater stopper i vegetasjon som man knapt ser (som at en flue hadde stoppet et sverd). Dette har også vært et problem i tidligere spill i serien.

Om man treffer en tanks med rakettene tre ganger etter å ha løpt fem mil, men det er en annen spiller som gir den det dødsstøtet: null poeng. Altså, kom igjen! Det burde ikke ha vært så vanskelig å gi oss poeng for godt utført spilling?

Trond Bie, føler han gjør jobben sin som soldat

Det gjør oss mer sultne på å fortsette, og ikke som nå der vi føler mye av det vi prøver oss på ikke blir verdsatt. Apropos verdsatt tar det alt for lang tid å låse opp utstyr. Etter seks timer kan jeg fremdeles ikke huske å ha låst opp noe som helst av verdi, utover et 6 x zoom-sikte. Ikke ser jeg noe sikler på heller. Med andre ord spiller man ikke for å åpne ting til seg selv, så der forsvinner nok en grunn til å hoppe inn.

Dette problemet er også vanvittig irriterende:

Konklusjon

Hadde jeg vært EA hadde jeg lansert Battlefield 1942 “Conquest” som et F2P, og tatt betalt for ytterligere kart (det kjipe er nemlig at det kun tilbys to kart). Da hadde ikke spillerbasen vært forbanna over å bruke nærmere 1000 kroner på en av de dyre utgavene som har alt for mange feil og mangler.

Som mange er jeg begeistret over Portal, spesielt den tradisjonelle utgaven som ofte (serverne bestemmer jo selv) dropper helse, gjenoppliving og ammunisjon, og i stedet fokuserer på mindre kart som gjør det enkelt å skjønne hva man bør gjøre for å vinne, og at man kan klare det uten å løpe brorparten av tiden.

Det må være et tankekors for Dice at responsen har vært mer positiv sett i forhold til gamle Battlefield med oppusset grafikk, enn 2042. Faktum er at det ikke er store spillermodus forskjell på 2042 kontra 1942, men greia er at vi alle ønsker mer nærkamp, og om man ikke spiller på lag med folk man snakker med, kan 2042 ofte ende opp med å bli kjedelig. Det er uansett bare delvis sant, for man må bykse like langt uansett hvor mange venner man spiller med, og med så store avstander ender det opp med at man løper feil sted, forblir på et strategisk punkt og til syvende og sist føler man at man ikke bidrar.

Skylder denne følelsen inn tar det ikke lang tid før man avslutter og hopper inn i Call of Duty: Vanguard som hele tiden gir deg noe, selv om man spiller dårlig.

Trond Bie

Jeg føler oss schizofrene når vi skal gi poengsum her. På den ene siden gir Dice fansen det de ønsker seg med Portal, på den annen side gjør de ikke det med alle feilene og mangelen på noe så banalt som en poengtavle som gir mening, og det er alt for lite som kan ødelegges. Grafikken er ikke så heftig at de ikke kunne tildelt mer til fysikk-simulasjoner av kollapsende bygninger.

Battlefield anno 2021 kan bli en god helhetlig opplevelse, men spillbarheten i 2042 ødelegges i stor del av at kartene er for store til sin egen fordel, for få gevinster i form av våpen og utstyr og nærmest ingen belønninger for godt utført jobb på slagmarken. Dette betyr at jeg må konkludere, slik spillet fremstår per i dag, at dybden mangler.

Tilbake står vi med en del som er moro, altså den gamle delen, og derfor med en fremtid som føles veldig usikker. Dice kommer seg ikke unna at de gamle spillene avslørte suksessformelen, og at de i liten grad har klart å oppgradere den siden.

TEST: “Battlefield 2042” – det er mye som må bli bedre
Vi konkluderer
På sitt beste er Battlefield 2042 altoppslukende, på sitt verste er det noe av det kjipeste man kan oppleve i flerspiller-spill. Dice klarer ikke videreutvikle serien, men heldigvis kommer Portal til unnsetning med formularer som alltid har fungert.
Leservurdering157 Vurderinger
4.2
+
Nesten alltid moro på lag og med mindre kart
Portal
Tematisk variert
-
Grove feil
2042-kartene er for store
Mangler komplett poengtavle
Ingen server-oversikt for annet enn Portal
Portal oversvømmes av "XP-farming"
For lite kan sprenges i lufta
7

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse