Fords forskere sammen med Purdue University i Indiana tar nå patent på en ny lade-teknologi som har som mål å lade el-biler omtrent like kjapt som det tar å fylle bensin.
Samarbeider med universitet
– I dag er tiden det tar å lade opp et elbilbatteri begrenset av blant annet faren for overoppheting av selve ladekabelen. Raskere lading krever mer strømstyrke gjennom kabelen. Desto mer strøm gjennom kabelen, desto mer varme må fjernes for at kabelen skal fungere, sier Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanced Engineering.
Fokuset er på kablene som de skal utvikle til å tåle langt høyere strømstyrker uten at de blir for varme:
“Kabelen inneholder væske som blir til gass når den blir varmet opp, og varmen blir fjernet. Dette er hovedforskjellen mellom denne kabelen og dagens væskebaserte nedkjølingsteknologier.”
Annonse
Skal teste den nye kabelen innen to år
Dette er ikke den eneste delen som må forbedres for å nå målet om å kunne lade på noen få minutter, det er også andre “parallelle teknologiforbedringer” som må til.
Å lade opp en elbil i dag kan ta fra 20 minutter på en ladestasjon til mange timer om det gjøres hjemme. Vi har kommet opp med en løsning for situasjoner hvor mengden varme som blir produsert er mer enn det dagens teknologier kan håndtere.
Issam Mudawar, Betty Ruth og Milton B. Hollander Family, “Professor of Mechanical Engineering” hos Purdue University.
Testingen av de nye lade-kablene skal starte i løpet av de to neste årene “for å avgjøre ladehastigheten som kan leveres til forskjellige elbilmodeller”.
Annonse
Annonse