Vi trodde det skulle bli oppklaring i skjermproblemene med Galaxy S20 kort tid etter de første klagene rullet inn. Så skjedde ikke.
Galaxy S20 Ultra selges fremdeles til rundt 9000 kroner
I stedet er det nå november 2021, og vi mottar fremdeles, nesten månedlig, e-post fra en ulykkelig Samsung Galaxy S20-eier som plutselig har oppdaget at kamera-glasset er knust.
Svarene vi har fått fra kundene etter at de har tatt kontakt med Samsung eller butikken er at det ikke er en service-sak som dekkes av garantien.
Saken minner om iPhone 6 “bendgate”, og vi har aldri hørt om kunder, av de rundt 20 personer som har kontaktet oss, som har fått problemet løst gratis.
Annonse
Her er tre saker fra april 2020 om problemet, dette er den første:
Deretter snakket vi med en berørt kunde i april:
Vi fulgte også opp saken sommeren i fjor:
“Frustrerte S20 Ultra-eiere sender oss fremdeles e-post – Samsung erkjenner ikke problemet”:
Man slipper neppe unna med mindre enn noen tusenlapper
Mange som hører om saken mener det må være snakk om at kundene selv har gjort noe som kunne medføre skadene, men samtlige vi har snakket med avviser at de har hatt ulykker med mobilen som kan ha medført at glasset er ødelagt.

På Samsungs offisielle forum er det en tråd på 66 sider, “S20 Ultra camera crack“, som er merket som “løst” fordi en representant for Samsung, sier at man kan kontakte sin lokale service-butikk, eller Samsung for å få mobilen fikset om man selv har medført skade på enheten. Det gir jo mening, men så handler forumet-tråden i økende grad om kunder som ikke skjønner hvordan det kunne ha skjedd.
27. oktober var sist gang vi ble kontaktet om problemet fra en leser.
Samsung-ambassadør bekrefter at det ikke er kundenes feil
En “Samsung Care Ambassador” skrev på forumet i desember at problemet skyldes trykk på glasset “og ikke det at kunder slo den mot noe”.
Videre anbefales det å kontakte kundesupport, men om “Samsung ikke godtar reparasjon, så kan et alternativ være å betale 100 dollar om man har Samsung Care Plus, eller å ta den til den nærmeste Ubreakifix”. I Norge er Care+-egenandelen på 579 kroner. Vi ser på det som nærmest umulig at norske butikker utfører gratis-service i slike saker basert på et forum-innlegg fra vedkommende, og at de ordren må komme fra Samsung som jo må ta kostnadene.


Annonse
Annonse