scornutsatt2022
Scorn er utsatt til 2022. Det mest overraskende denne gang var ikke en spill-utsettelse, men hvordan det ble kommunisert på.

Annonse


Spillutvikler til støttespillerne: “Om det er så plagsomt for deg, be om pengene tilbake”

Skrekk-spillet Scorn, stor-inspirert av H.R Giger, er utsatt til 2022.

Støttespillerne har ventet i mange år

At spill blir utsatt er ikke noe sjokk akkurat: Take-Two tok til og med et tap på 454 millioner kroner for et spill som ikke en gang ble allment offentliggjort. Men det er noen ganger måten man kommuniserer ovenfor ivrige fans som venter på oppdateringer om spill, som kan avgjøre om man får dem med eller mot seg i den pågående ventetiden.

Ebb Software er det serbiske studioet bak Scorn. De startet utviklingen helt tilbake i 2013, men kastet 90 prosent av koden i 2018 og trenger derfor mer tid.

Her er den nyeste traileren fra oktober i fjor:

En helt feil melding å sende til støttespillere

Scorn har fått mye oppmerksomhet for et lite studio å være: våren 2020 fikk spillet konsoll-eksklusivt av Microsoft for Xbox og avslørte sågar at det skulle kjøre med 4K oppløsning og med 60 FPS på Xbox Series X.

Annonse


Ebb Software har nyttet Kickstarter for å samle sammen noen midlene som kreves (192 487 euro av et mål på 150 000 euro), og skrev et innlegg 5. november for å klargjøre situasjonen, hvorfor de ikke bruker penger på markedsføring (det er sleivspark til Cyberpunk 2077 å finne), og at de som et nytt team må bruke mer tid enn snittet for å finne ut av ting. Greit nok.

Det er siste avsnittet av oppdateringen som fikk fansen til å sperre opp øynene, for Ebb avsluttet på følgende måte:

Og til slutt, et vennlig råd: Hvis mangel på kommunikasjon er så plagsomt, bare be om refusjon og bli ferdig med det. Det er bare et spill. Du kan spille den når det er lansert om du fremdeles er interessert.

Ebb Software

Ikke så veldig overraskende så har en rekke støttespillere takket ja takk til tilbudet.

Sjefen måtte unnskylde

Nå prøver selskapet å ro det inn igjen med en ny melding fra Ljubomir Peklar, sjef for Ebb og kreativ ansvarlig.

Peklar unnskylder ordlyden i den foregående studio-oppdateringen, og sier nå dette:

Jeg tar fullt ansvar for den siste oppdateringen som du mottok fra vår KS i går. Jeg leste raskt og tilfeldig gjennom utkastet og godkjente det i all min visdom. Etter at jeg igjen leste gjennom, var det klart at den fiendtlige tonen den ble skrevet i ikke er greit. Det er ikke slik vi må uttrykke ideer eller forklare planene ovenfor folkene som hjelper oss. Vi er kanskje slitne, forvirrede og frustrerte over vår egen udugelighet, men det er ingen grunn til å la det gå utover deg. Det beklager jeg personlig. Jeg skal gjøre mitt beste for at denne typen utbrudd ikke skal skje igjen.

Ljubomir Peklar, Ebb Software

Annonse