lucid_air
Man har all grunn til å være optimistisk for Lucid Air, som forventes i Norge våren 2022.

Annonse


Skryter hemningsløst av Lucid Air i test

Vi har tidligere skrevet om Lucid Air og at dens skikkelige introduksjon her til lands skjer i våren 2022. Det er uvisst nøyaktig hva de norske prisene blir, men man vet at innstegsmodellen Air vil prises til 69000 amerikanske dollar, mens de øvrige modellene Air Touring, Air Grand Touring og Air Dream Edition vil prises til henholdsvis 87500, 139000 og 169000 dollar.

Sistnevnte har blitt testet av Motortrend, den første aktøren som har prøvekjørt en Lucid Air-modell uten å være betalt av Lucid på noe vis – og gjett om de er fornøyde med det de har sett.

Overgår Model S på flere måter

Den aktuelle modellen Motortrend testet er Lucid Air Dream Edition R, der R representerer range. Motortrend forklarer at denne også kommer i en P-variant, der P representerer performance.

De to modellene koster nøyaktig det samme, men gir deg altså valget mellom rekkevidde eller ytelse, selv om det skal sies at du ikke ofrer skikkelig mye av det ene eller det andre, uansett hva du går for. Mens Dream Edition R gir en EPA-rekkevidde på 774-826 kilometer og 966 hestekrefter, gir Edition P 1111 hestekrefter og 725-758 kilometer.

Annonse


Og med sjefsingeniøren for Tesla Model S bak roret i Lucid er det nesten uunngåelig med sammenligninger. Motortrend påpeker interessant statistikk: der den originale Tesla Model S P85 hadde en 416-hestekrefters motor som veide 133 kilogram, har den aktuelle Lucid Air-modellen to motorer som hver produserer 670 hestekrefter med en vekt på 74 kilogram. Forholdet mellom antall hestekrefter og vekt er det spesielle her, for mens Tesla genererte imponerende 3,12 hestekrefter per kg, er det i Lucid Air nå snakk om i overkant av 9 hestekrefter per kilogram motorvekt – nær tre ganger så mye.

Skryter av interiøret

Interiøret får masse skryt for å være luksuspreget og med elementer som gjør den til noe av en god blanding av interiøret på Model S og Mercedes-Benz sin helelektriske EQS, særlig med hensyn til hvordan de har løst skjerm-utfordringen – hvorvidt det er for mye skjerm eller ei. Motortrend skriver at man opplever de tre skjermene til å ta opp en akkurat passelig mengde med plass, at det ikke hender at man føler de er i veien. Fysiske knapper og brytere for temperatur, volum og lignende er tilstede, samtidig som de melder om en svært bra kombinasjon av ulike materialløsninger, der man finner treverk, skinn, metall, alcantara og høykvalitets plastikk der plastikk først er brukt.

For selve kjørefølelsen trekker bilmagasinet paralleller til NISMO-utgaven av Nissan GT-R, som ofte karakteriseres med bedre veigrep jo raskere du kjører. Og ja, de understreker at bilen er sjokkerende rask, selv til tross for at de under prøvekjøringen begrenset seg til “bare” 670 hk, i en såkalt Swift-modus. Bilen har i tillegg til Swift-modusen både Smooth og Sprint, der sistnevnte slipper ut alt bilen har av kraft og fungerer litt på samme måte som Model S Plaid, der du først må sitte og vente litt på at alle de 6600 battericellene har nådd en ideell temperatur.

Prøvekjøringen tyder også på at rekkevidden er imponerende og ikke stort avvikende fra EPA-estimatene. Motortrend sin tur varte fra Los Angeles til San Francisco, en tur på rundt 560 kilometer der man eksponeres for varme temperaturer, fartsgrenser og trafikk. De melder at det forekom noe støy, men at dekkstøy i stor grad var fraværende. Etter å ha lagt 330 kilometer bak seg kunne de melde at rekkevidde-anslaget i bilen hadde gått fra 809 til 460 km, altså et lite avvik i forhold til den faktiske distansen som var kjørt. Ved ankomst i San Fransisco viste måleren 127 km gjenstående i batteriet.

Etter alt å dømme blir Lucid Air først levert sent i 2021 til de første kundene i USA. I Norge må man nok belage seg på å vente noe mer, til utover våren 2022.

Annonse