Elon Musk Wikimedia Commons
Elon Musk er overrasket over prisingen av nye elbil-selskaper. Foto: Wikimedia Commons

Annonse


Elon Musk advarer konkurrentene Rivian og Lucid: Det er ikke så lett som dere tror

Elbillandskapet gror til. Nye selskaper som Lucid Motors og Rivian Automotive forventes om ikke så lenge å sende sine første produksjonsbiler til kundene. Lucid er allerede på børs og Rivian står for tur med børsnotering til en mildt sagt imponerende prislapp.

“Er det mulig å starte et elbilfirma uten å levere biler og få en verdivurdering på mindre enn en milliard dollar!?”

Elon Musk har som svar til Tesla-tweeteren Warren Redlich kommet med gode råd og advarsler til nykommerne i elbil-markedet. Redlich la ut et bilde som understreker at hverken Lucid eller Rivian har levert så mye som én legitim produksjonsbil til kundene. Dette i sterk kontrast til Tesla som hadde levert 1400 Roadsters da de gikk på børs 29. juni 2010 og ble priset til 17 dollar pr. aksje. 

Rivian: Nesten 700 milliarder kroner

Rivian har avslørt at selskapet tar sikte på en verdsettelse på rundt 80 milliarder dollar når det går på børs. Dette er et betydelig beløp tatt i betraktning at det eneste kjøretøyet de har levert er pickupen R1T og den gikk utelukkende til selskapets egne ansatte. Ifølge Bloomberg kommer Rivian til å fokusere på sin elektriske varebil R1T iår, hvilket tyder på en meget konservative strategi i nærmeste fremtid.

Lucid er litt i samme båt ettersom selskapet er gått på børs uten først å ha levert sin luksussedan Air. Så langt har Lucid opplyst at de forventer å komme i gang med leveranser av Air i slutten av oktober, men ifølge Forbes har de ikke planer om å produsere mer enn 577 Air i 2021.

Annonse




Må tåle smerter

Elon Musk kommenterte verdsettelsen av Lucid og Rivian og føyde til “Er det mulig å starte et elbilfirma uten å levere biler og få en verdivurdering på mindre enn en milliard dollar!?” I en senere tweet håper Musk at nykommerne i elbilmarkedet har høy smertegrense ettersom skalering av produksjon, administrasjon av forsyningskjeden, logistikk og service er en “smertefull verden”.

Masseproduksjonens tunge vei

Dette er ikke første gang Elon Musk advarer om utfordringene med masseproduksjon. Under presentasjonen av regnskapet for annet kvartal iår gjentok Musk disse tankene da han beskrev hvor vanskelig det hadde vært å øke produksjonen av battericeller. Musk sa at det var utrolig enkelt å produsere dem i prototypeform, men å øke produksjonen til et meningsfylt nivå er noe helt annet.

Begrenset produksjon er enkel, prototypeproduksjon er enkel, men produksjon i store volumer er vanskelig. Det er en rekke utfordringer i overgangen fra produksjon i liten skala til storproduksjon. 

Elon Musk

Tesla opp 21 853 prosent

Tesla leverte omkring en kvart million biler i tredje kvartal iår, hvilket tilsvarer rundt halvparten av selskapets leveranser i hele 2020. Suksess med et produksjonsanlegg i Kina har injisert ny optimisme i selskapet og det er blitt lagt merke til på børsen som har sendt aksjekursen i retning av det ytre rom. Siden begynnelsen av 2020 har Teslas aksjekurs steget med forbløffende 880 prosent. Siden første børsnotering er aksjen steget med 21 853 prosent basert på sluttkursene fredag. Det gir Tesla en markedsverdi på 834 milliarder dollar, mer enn syv billioner kroner.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse