Ønsker du deg en laptop eller PC denne julen kan det være smart å handle kjapt om du har pekt deg ut en spesiell maskin.
Laptoper mer utsatte enn skrivebords-maskiner
Årsaken er for få komponenter grunnet pandemien. Det avslører ferske tall fra Gartner som avslører at markedet økte i tredje kvartal i år, men tregere enn under den verste pandemi-perioden.
Chromebooks sliter med 17 prosent færre leveranser. Gartner tall avslører 86,7 millioner leverte maskiner dette kvartalet.
Dell øker noe voldsomt (takket være et større bedrifts-fokus), Apple gjør det også bra, men HP, Acer og “andre” sliter. Merk spesielt at Lenovo opplevde skrekktall i Japan med 50 prosent nedgang fordi folk er på vei tilbake til kontorene.
Dette er kjipt for Microsoft som nettopp lanserte Windows 11
Gartner tviler på at Windows 11 uansett vil ha en stor påvirkning for salget, da de fleste bedrifter venter med oppraderinger til nye OS, og at bedrifter også i 2023 vil være på defensiven.
Annonse
Analytikerne tror at de fleste kommer til å vente til 2023 til å oppgradere og at “innen 2023 vil mindre enn 10 prosent av nye bedrifts-maskiner utstyres med Windows 11”, og at “PC-forsendelser i julen vil være svakere i år enn i fjor. Forespørselen vil i hovedsak drives av utbytte-maskiner enn helt nye maskiner”.
Slik analyserer Gartner HP, Dell og Apple
“HP erfarte sitt andre kvartal på rad med nedgang fra år til år, drevet av en nedgang på 30 prosent av forsendelsene i USA grunnet svekket Chromebook-etterspørsel i utdanningssegmentet. HP fortsatte også å møte problemer i forsyningskjeden dette kvartalet: Et stort etterslep av uutfylte bestillinger førte til at HP potensielt gikk glipp av muligheter som konkurrentene utnyttet.”
“Etter å ha ligget etter tidlig i pandemien, opplevde sterke resultater i tredje kvartal 2021, og nådde sitt fjerde kvartal på rad med tosifret vekst og klarte over 15 millioner forsendelser for første gang noensinne. Dells begrensede fokus på forbrukermarkedet hjalp selskapet til å bli mindre påvirket av redusert etterspørsel fra forbruker-PC segmentet.”
Apple klarte å oppnå 7,4 vekst til tross for et svakt forbrukermarked. Selskapets M1-baserte PC-er har blitt godt mottatt av brukermiljøet, noe som driver økte forsendelser. Imidlertid, i påvente av en potensiell produktoppdatering i de kommende månedene, har noen Apple -kjøpere satt kjøp av bærbare datamaskiner på vent, noe som påvirket forsendelsesvolumene 3Q21 negativt.”
Gartner sikter til de nye MacBook Pro-maskinene som er rett rundt hjørnet:
Annonse