Annonse


Forbrukerrådet kritiske til Nintendo Switch OLED: “Lanserer ny Nintendo med gamle feil”

I januar i år skrev i saken “Forbrukerrådet reagerer på Nintendo: 25 000 håndkontrollere ødelagt“.

Forbrukerrådet kritiske til Nintendo igjen

Den gang var det selvsagt snakk om de gamle versjonen med mindre skjerm:

“Problemet som forbrukerorganisasjonene har sett på kalles «Joy-Con drift», og gjelder en feil ved håndkontrolleren som følger med spillkonsollen. Nintendo har solgt over 68 millioner Nintendo Switch-konsoller i hele verden, mange av disse i Europa.”

Nå reagerer rådet igjen, og mener at Nintendo selger et nytt produkt med gamle feil:

Annonse


“Feilen går på at styrespakene på kontrolleren registrerer bevegelse selv om spakene var i ro, noe som gjør det umulig å bruke kontrolleren ordentlig. Totalt 25 000 klager fra hele Europa ble sendt til Europakommisjonen. Nintendo avviste ansvaret.”

Vi er skuffet over at Nintendo ikke har gjort noe med svakheten når Switchen kommer i ny versjon. Det betyr at forbrukere som kjøper den nye konsollen må være klar over feilen kan oppstå i produktet de kjøper, sier juridisk seniorrådgiver. Dette er ikke bare slett behandling av egne kunder, men har også opplagt en negativ miljømessig side ved at det blir produsert et utall kontrollere som må repareres eller kasseres.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet

Forbrukerrådet viser blant annet til The Verge, som Nintendo har bekreftet ovenfor at kontrollerne er helt like:

Forbrukerrådet er kritiske til at Nintendo ikke har gjort noe som helst for å fikse kontrollerne, ifølge dem.

“Nintendo har svart at at “Joy-Con controller configuration and functionality did not change with Nintendo Switch (OLED model).” På direkte spørsmål om dette også omfattet tilstedeværelsen av “Joy Con»-drift, henviste Nintendo tilbake til samme uttalelse. Også på nettsiden sin viser Nintendo til at kontrollerne er identiske.”

“Vi anbefaler alle som opplever feil ved sine håndkontrollere å klage på dette med det samme feilen oppstår. Hvis du venter for lenge, kan det være «game over» med tanke rettighetene dine”, sier Thomas Iversen, og legger til:

“Vi forventer at selgerne og importøren har gode og enkle rutiner for å håndtere klager. Dette er kostbar elektronikk med en svakhet som blir mer fremtredende ved bruk.”

Det er en klar risiko ved å prøve å fikse elektronikk selv

Forbrukerrådet vet at det finnes hjelpevideoer på nett som gir tips om hvordan man selv kan rette feilen med kontrolleren, men sier at det er en fare i seg selv om man ødelegger kontrolleren selv:

“Selv om vi er veldig positive til at ting skal repareres, er risikoen stor for at forbrukeren kan ødelegge kontrolleren sin ved å forsøke en reparasjon selv. Vi anbefaler å overlate dette til selger eller produsent, som har verksted for slikt.”

Forbrukerrådet vil hjelpe frustrerte Nintendo-kunder

Forbrukerrådet sier de tilbyr gratis mekling om man som kunde ikke kommer til enighet med selger eller importør

Hvis du opplever problemer med kontrollerne og ikke kommer til enighet med selger eller importør, kan saken tas til gratis mekling hos Forbrukertilsynet.

ITavisen venter på test-eksemplar av den nye konsollen som lanseres i dag.

Annonse