Clubhouse vinker farvel?

Annonse


Clubhouse var en flopp

Husker du Clubhouse? Den sosiale plattformen var en kjempehit i første halvår iår. Mange berømtheter, artister og internett-kjendiser “åpnet rom”. Blant dem var tungvektere som Elon Musk, Oprah Winfrey og adm.dir. for nettmegleren Robinhood. Clubhouse tiltrakk seg på kort tid et stort antall brukere og fikk stor oppmerksomhet, men bare halvannet år etter lanseringen ser det ut til at det hele var en flopp.

Tallene viser at fornemmelsen av at Clubhouse var en flopp, ikke er ubegrunnet

Clubhouse er en sosial app basert på lyd. Den ble lansert på verdensplan for iOS-brukere i april 2020 med et system som krevde en invitasjonskode for å få være med, hvilket ga brukerne en følelse av eksklusivitet. 

I mai 2020 ble Clubhouse verdsatt til 100 millioner dollar. På mindre enn et år var vurderingen steget til fire milliarder dollar.

Hurtig nedkjøling

Ifølge data fra Sensor Tower hadde Clubhouse 9,6 millioner nedlastninger i februar iår, men i april var de falt med 90 prosent til 922 000 og 719 000 i mai. Det kan trygt betegnes som en hurtig nedkjøling. Til sammenligning hadde TikTok mer enn 56 millioner installasjoner i februar og 80 millioner i mai.

Annonse


Ny opptur med Android

Siden de åpnet for Android og fjernet invitasjonene kom en bølge med vekst og de fikk 7,7 millioner nye nedlastninger i juni. Disse kom så godt som utelukkende i Asia og 75 prosent av dem i India.

Nedlastningene av Clubhouse falt med 90 prosent fra februar til april.

I juli kunngjorde Clubhouse at de ville forlate invitasjonssystemet og innføre en funksjon for private meldinger, noe som brøt med den “anonymiteten” som tidligere hadde vært et hovedfokus. De gjorde det mulig å laste ned appen og selv registrere seg som bruker. I august ble “Spatial Audio” lansert og det ga publikum en følelse av å være i samme rom som personen de snakket med.

Folk har mistet interessen

Til tross for alle sine bestrebelser synes Clubhouse å ha tapt sin popularitet. I Taiwan er appen nede på 67. plass på programvarerangeringen for august og lå dermed under nesten alle andre sosiale medieplattformer, datingapper inkludert. Googles søkestatistikk forteller samme historie. Folk har mistet interessen.

Google-søk på Clubhouse.

Annonse