økokjøringmustangmache
Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil tynet 32 prosent mer ut av Mustang Mach-E enn hva bilen er ratet for.

Annonse


Kjørte e-bil 807,2 km uten å lade

Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil har i mange år spesialisert seg på å presse bensin, og nå el-biler, til sitt ytterst: hvor langt kan man kjøre på en tank, eller i dette tilfellet, på en lading?

Satte rekord med Mustang Mach-E fra Trondheim til Kristiansand

Denne gang er det Fords nye Mustang Mach-E de klarte å presse alt ut av med meget effektiv kjøring:

De to erfarne økosjåførene Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil kjørte i helgen en Mustang Mach-E Long Range med bakhjulstrekk hele veien fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør, en strekning på hele 807,2 kilometer, uten å lade underveis.

Ford

Bilen de kjørte var altså en Mach-E med bakhjulstrekk, sommerdekk og den aller største batteripakken. Det må nevnes at de to satt bom stille i over fem timer grunnet en alvorlig trafikkulykke på Tynset, som det forklares i Fords pressemelding, dette er jo reklame for Fords elektriske SUV, men uansett imponerende av de to. Det opplyses også om at det var minusgrader flere steder, blant annet over fjellet, noe som tapper batteriet litt ekstra.

De to hadde et snitt-bruk på 11 kWt/100 km.

Til Ford forklarer Borchgrevink at de klarte å kjøre 32 prosent lenger enn hva bilen egentlig skal klare, altså 610 km, noe som allerede er mer enn de fleste el-biler som ofte ligger på rundt 400 km.

Annonse


– Vi startet med tøffe forhold ut fra Trondheim med en klatring opp til rutas høyeste punkt på 733 meter. Deretter ble vi stående stille i fem timer på grunn av en trafikkulykke. Med to minusgrader i lufta var det en svært kjølig opplevelse. Men etter det gikk det greit. Dette er en fantastisk elbil som helt sikkert vil kunne kjøres enda lengre under ideelle temperaturer sommerstid, sier Knut Wilthil.

Et tips til alle som ønsker å tyne sin el-bil, er å være forsiktig med bruk av klima-anlegget:

– Denne turen fra Trondheim er ikke noe vanlig kjøretur. Her har vi planlagt for alle eventualiteter underveis, inklusive sjåførbytte. Målet er å holde en jevn lav fart, med færrest mulig start og stoppsituasjoner. Det betyr at alt fra rushtrafikk til temperaturer, nedbør og vind vurderes. Vi har også vært svært forsiktig med bruk av klimaanlegg da det erfaringsmessig krever en del energi, sier Henrik Borchgrevink, og legger til at det er viktig å se langt fremover mens man kjører slik at man kan planlegge alt man skal gjøre i god tid, kjøre sakt og akselerere jevnt, men heller ikke for sakte når man må øke farten.

Kanskje fikk de to inspirasjon fra Kramer i Seinfeld da de startet med øko-kjøring for 11 år siden?

Dette er deres andre turene til økosjåførene:

2021: Trondheim – Kristiansand uten å lade med en Ford Mustang Mach-E Long Range RWD med 290 HK. Distanse: 807,2 km

2017: Oslo – Kautokeino på en tank med en Ford Ranger pickup 2.2-liters TDCI-motor med 160 HK. Distanse: 1616 km

2016: Polarsirkelsenteret – Kragerø med en Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 HK. Distanse: 1249,3 km.

2015: Lindesnes – Nordkapp med rekordlavt forbruk på 0,29 l/mil med en Ford Mondeo 1.5-liter diesel.

2015: Nordkapp via Oslo til Sundebru på én tank også med en Ford Mondeo, 1.5-liter diesel.

2013: Kautokeino – Oslo på én tank med bensin med Ford Focus 1-liters EcoBoost-motor. Stående verdensrekord på 1619 km. Dette er også den første registrerte turen over 1000 miles på en tank med en bensinbil.

2012: Helsinki – Oslo (uten ferge) på én tank med en Ford Mondeo. Stående Europa-rekord i kjøring på én tank diesel. Distanse 2536 km.

2011: Murmansk – Oslo – Uddevalla på én tank med en Ford Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor med 115 HK.

2010: Oslo – Kirkenes på én tank med en Ford Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor med 115 HK.

Annonse