iphone13skjermbytte
Apple setter foten ned og deaktiverer FaceID på iPhone 13 om man bruker et panel som ikke er godkjente av selskapet.

Annonse


Apple deaktiverer FaceID om du ønsker å spare penger på iPhone 13-skjermbytte

Bruker du en servicebutikk som ikke er med i Apples serviceprogram deaktiveres TouchID i programvaren.

Butikker som ønsker å være med i Apples program må godkjennes

Apple har trolig en database med serienummer for paneler de har godkjent. Dette er service som må utføres av en Apple Premium-butikk eller butikker som er med i Apples program for uavhengige reparatører, et program de startet opp i 2019.

Nytt er det dog at selv om panelet ikke har noe med FaceID-funksjonaliteten å gjøre, så nekter nå å Apple å tillate ikke-godkjente paneler å bruke FaceID.

Er dette greit, eller bør Apple la kundene få gjøre som de vil?

I stedet får kunder som ønsker å spare penger på rimeligere paneler, og fra butikker som kanskje er kjappere, beskjed om at enheten ikke kan verifisere at panelet er er et “ekte Apple-panel”, med det endelikt at man ikke lenger vil kunne åpne opp mobilen med ansiktsgjenkjenning.

Annonse


MacRumors spekulerer i at dette kanskje er en feil, men dette høres ut som noe Apple ville ha gjort, og at de tviholde rpå kontroll over alle deler av eget økosystem.

Noen ganger for kundenes beste (useriøse bedrifter som ikke har ekspertisen som trengs), men gjør det samtidig vanskeligere da ventetidene for de som er autoriserte kan være lenger, og servicen dyrere. Hva mener du vil være den beste løsningen?

Annonse