PrintNightMare
Løsning på løsning viser seg ikke å være noen løsning.

Annonse


Microsoft fortsetter å dytte ut ubrukelige løsninger på printermarerittet

PrintNightmare er et faktisk mareritt. Nå ser det ut til at det enda en gang er gått galt og det bekreftes av at Microsoft sender ut en ny veiledning.

Microsoft dytter ut oppdateringer som skaper nye problemer

Printermarerittet er et faktisk mareritt, ikke bare for Microsoft, også for IT-administratorer. Selv om Microsoft fortsetter å dytte ut oppdateringer og hver gang hevder å ha satt plugger i alle hull, så får vi gang på gang vite etter et par uker at det ikke er tilfelle. I tillegg kommer at disse oppdateringene ødelegger utskrivning for organisasjoner med visse konfigurasjoner.

‘Løsning: Gjøre alle ansatte til administratorer’

I den nye veiledningen bemerker Microsoft at problemet stammer fra august-patchen som inneholder KB5005033. Systemer med denne eller senere oppdateringer kan ha utskriftsproblemer som inkluderer:

Etter at du har installert KB5005033 eller senere oppdatering, kan visse skrivere i miljøer som bruker Point and Print få meldingen “Do you trust this printer” og krav om administratorlegitimering hver gang et program prøver å skrive ut til en printserver, eller når en printklient oppretter forbindelse med en printserver. Dette skyldes at en printdriver på utskriftsklienten og utskriftsserveren bruker samme filnavn, mens serveren har en nyere versjon av filen. Når utskriftsklienten kobler seg til utskriftsserveren finner den en nyere driverfil og blir bedt om å oppdatere driverne på utskriftsklienten, men filen i installasjonspakken inneholder ikke den senere filversjonen.

… eller kontakte leverandøren

At det kreves administrativ legitimasjon ved hver utskrift stopper effektivt bedriftens utskriftsprosess. Man kan ikke kan forvente at alle ansatte har disse privilegiene. Problemet påvirker følgende miljøer:

Klient: Windows 10, version 21H1; Windows 10, version 20H2; Windows 10, version 2004; Windows 10, version 1909; Windows 10, version 1809; Windows 10 Enterprise LTSC 2019; Windows 10 Enterprise LTSC 2016; Windows 10, version 1607; Windows 10 Enterprise 2015 LTSB; Windows 8.1; Windows 7 SP1
Server: Windows Server 2022; Windows Server, version 20H2; Windows Server, version 2004; Windows Server, version 1909; Windows Server, version 1809; Windows Server 2019; Windows Server 2016; Windows Server 2012 R2; Windows Server 2012; Windows Server 2008 R2 SP1; Windows Server 2008 SP2

Sørg for å ha de nyeste driverne

Løsningen Microsoft foreslår er å sikre at de nyeste driverne er installert og at versjonen er den samme både på klient- og serversiden. Hvis løsningen viser seg ikke å være noen løsning har en organisasjon ikke annet valg enn å kontakte skriverens leverandør.

Annonse