Amazon stenger ute merker som betaler for anmeldelser.
Amazon stenger ute merker som betaler for anmeldelser.

Annonse


Amazon fjernet 600 kinesiske merker fra plattformen

Nå blir det vanskeligere å finne gadgets på Amazon. Merker som ikke følger spillereglene får knallhard behandling.

Amazon har permanent fjernet over 600 kinesiske merker fra 3000 ulike selgere

Husker du at gadgetleverandørene Aukey, Mpow, RavPower, Vava, TaoTronics og Choetech på mystisk vis forsvant fra Amazons nettbutikk, og det viste seg at det var Amazon selv som hadde fjernet dem mens de mumlet noe om at brukeranmeldelser er ukrenkelig? Det viste seg at de bare var toppen av isfjellet. 

Amazon sier at 600 er det samlede antall merker etter fem måneders global opprenskning, og de er ikke lenger tilbakeholdende om årsaken: De 600 merkene ble utestengt for bevisste og gjentagne, vesentlige brudd på Amazons retningslinjer, spesielt de delene som omhandler misbruk av anmeldelser.

Årsaken er misbruk av anmeldelser

Amazons opprenskning startet på bakgrunn av en Wall Street Journal-rapport om hvordan selskaper som RavPower tilbød gavekort i bytte mot anmeldelser.

Annonse


Amazon forbød selgermotiverte anmeldelser i 2016, men det er en vanskelig balansegang: Mange er forkledd som VIP-testprogram eller utvidet garanti. Andre selskaper tilbyr insentiver etter at du har skrevet en dårlig anmeldelse – de gir deg et gratis produkt eller en “refusjon” av gratis penger om du sletter den negative anmeldelsen.

Produktene kan slippe igjennom allikevel

Det er ikke klart hvilke kinesiske merker som er omfattet av Amazons siste opprenskning – og det er godt mulig at noen av produktene deres fremdeles vil slippe igjennom på Amazon. Aukey var i mai et av de første profilerte selskapene som ble utestengt, men selskapet solgte fremdeles ørepropper i juli under et undermerke og de kan fortsatt kjøpes på Amazon. 

Amazon arbeider for at kundene kan handle trygt og selgerne ha mulighet til å utvikle virksomheten under sunn konkurranse. Kundene stoler på ektheten av produktanmeldelser og bruker dem som grunnlag for informerte kjøpsbeslutninger og våre retningslinjer forbyr misbruk av fellesskapsfunksjonene våre. Vi suspenderer, forbyr og går til rettslige skritt mot dem som bryter retningslinjene, uansett hvor de befinner seg.

Vi vil forbedre sporingen av misbruk og treffe tiltak mot dårlige aktører, inkludert de som bevisst gjør gjentagne brudd på retningslinjene, inkludert misbruk av anmeldelser. Vi er sikre på at disse skritt er til beste både for våre kunder og ærlige virksomheter.

Amazon

Annonse