Full Self-Driving v10
Du skal fremdeles holde hendene på rattet...

Annonse


Elon Musk kaller dette “mind-blowing”. Det gjør ikke vi

Etter de første demonstrasjonene av Teslas Full Self-Driving Beta v10 står det klart at systemet ikke er “overveldende”, slik Elon Musk har beskrevet det. Det går fremover, men det holder neppe til robottaxier innen årets utgang.

Føreren er fortsatt ansvarlig for kjøretøyet, du skal holde hendene på rattet og være klar til å ta over kontrollen

Forrige helg begynte Tesla å lempe ut sin nye Beta v10-oppdatering av Full Self-Driving (FSD) til sin tidlig tilgang-flåte.

FSD Beta v10 gjør at Tesla’er praktisk talt kan kjøre selv både på motorveier og i bygater, men det betraktes stadig vekk som en nivå 2-førerassistent siden systemet krever tilsyn fra sjåføren til enhver tid. 

Elon Musk har i flere måneder vært temmelig uforbeholden i sine beskrivelser av programvareoppdateringen; ifølge ham skulle det bli “mind-blowing”.

Annonse


Early access-stammen har talt

Medlemmer av Teslas tidlig tilgang-stamme har etterhvert lagt ut mange videoer fra testing av den nye programvaren. De gir et hint om hvor “mind-blowing” v10 er.

AI Driver:

Musk har koblet denne oppdateringen sammen med en bredere frigivelse av FSD Beta som skulle komme innen utgangen av måneden via en “nedlastingsknapp”. Den skulle bli tilgjengelig for ihvertfall alle amerikanske Tesla-eiere som har kjøpt Full Self-Driving-pakken.

Noen testere har tilsynelatende også trengt å få kameraene omkalibrerert etter at oppdateringen feilet:

Den siste videoen viser problemene før omkalibrering.

Fremskritt? Ja. Overveldende? Nei

Fremskrittene er jevnt over ikke “overveldende”, men Tesla ser ut til å ha gjort store fremskritt med datasyn, “computer vision”. Bilen oppdager miljøet meget godt, men systemet ser ikke ut til å imponere når det skal treffe beslutninger.

Electrec beskriver Tesla FSD Beta som en 13-åring som har stjålet foreldrenes bil og prøver å finne ut hvordan man kjører den. I videoene ser man at systemet gjør alvorlige feil, men tanken er at systemet skal lære mye raskere enn den gjennomsnittlige sjåfør. Men på sitt vis er det imponerende uansett, bilen klarer stort sett seg selv; det blir fremdeles som med 13-åringen: Det er de gangene han krasjet bilen vi får høre om.

Annonse