trondapplekommentarseptember2021
Tim Cook sommeren 2021.

Annonse


KOMMENTAR: Apples pressekonferanser er fremdeles det største, men bør vi ikke kreve mer?

Så var det igjen tid for nok en ny serie iPhone-modeller, denne gang er navnet “iPhone 13”, selv om det later til å bli et s-år med de tradisjonelle forbedringene som alltid forventes.

Selvkjørende biler er ikke ambisiøst nok

Men la oss se det hele med makro-øyne og tenke litt over hva Apple kunne ha gjort. Joda, det svirrer rykter om en bil, men den er fremdeles mange år unna. Det er lett å bekrefte da de sliter med å holde på toppsjefer for det nærmest evigvarende prosjektet vi første hørte om i 2014. Det er lenge siden det

Det er ikke det at Apple er Google, de er langt bedre på produkter enn markedsføringsselskapet med en nesten like enorm pengebinge – Apple designer i det minste produkter folk vil ha, samtidig som Pixel-serien ikke en gang er et internasjonalt produkt. Google kunne ha gjort mye for “menneskeheten” utover reklame, deres viktigste produkt er søk, men det har ikke forbedret seg og er i stedet en lukket hemmelighet algoritmer der ingen får innsyn. Du er produktet.

Apple tar mye for fysiske produkter, og trenger ikke selge deg reklame, men det er vel ikke så mye å forlange at verdens mest verdifulle selskap gjør mer enn bare å selge flotte dingser som er litt bedre enn fjorårets modeller, reklame-sporing eller ikke?

Annonse


Har teknologiselskapene egentlig gjort livene våre bedre? De har jo pengene til det

Det er nok av problemer i verden, men i stedet for å gjøre noe med dem, eller i det minste inspirere som SpaceX som har fått mennesker over hele verden til å tro at det vil være mulig å ikke bare skape en turistindustri der oppe, også også etablere menneskeheten på andre planeter. Apple er ikke i nærheten av å tenke så stort, i det minste ikke utad, og Google flyter bare på å være søke-monopolist.

Jeg mener disse selskapene som nå styrer dagliglivet vårt ned til den minste detalje, har en plikt til ikke bare få oss til å punge ut for de nye modellene, men også drømme om en spennende fremtid.

Trond Bie, redaktør ITavisen

Apple som mange andre har prøvd seg på sosiale nettverk, bare spør Google, men de har ikke kommet noen vei. Derfor sitter vi fremdeles med Facebook og Twitter der førstnevnte er et markedsføringsselskap som later som de kobler folk til hverandre, og sistnevnte et sted for overopphetet politisk debatt som ikke forener men skaper mindre grupperinger som stilles opp mot hverandre. Det er penger i irritasjon og raseri, ikke felleskap. Sjekk de norske avisenes forsider hver dag.

Mennesker er avhengige av hverandre, og det utnyttes

Det var mer enn et håp at nettet skulle forene oss, det ble sett på som en selvfølgelighet at det ville skje bare vi kunne kommunisere koble oss sammen. Teknologien er der for lengst, men mennesker er mennesker, så uten en rød tråd i tjenestene som legger opp til genuine samtaler som løfter opp, så er mobbing, politisk aktivisme og produkt-påvirkning det eneste de ser ut til å være i stand til.

Jeg sier ikke at Apple bør lansere et sosialt nettsamfunn, faktisk er jeg veldig usikker på hvordan Apple kan posisjonere seg for å gjøre ting for oss alle, og ikke bare investorene. Det er heller ikke slik at Steve Jobs var så veldig mye mer enn en produktmann. Han var den ultimate kritiker og salgsmann. Samtidig har Tim Cook gjort det meget bra med nærmest samtlige produkter Apple har lansert, med unntak HomePod, kart og Siri. Apple-sjefen har fortsatt den stø kursen Jobs skapte. Det er derfor vanskelig å tro på Cook når han hele tiden gjentar det Jobs fortalte ham: “Ikke tenk på hva jeg ville ha gjort, gjør det som er riktig”.

Ja visst har Cook gjort nærmest alt riktig i forhold til å fortsette produkt-suksessen, men han er også en tørr sjef som ikke har turt å ta sjanser. Jeg tror som Mark Gurman at Cooks siste viktige produkt blir et par Apple-briller – ikke en bil, ikke et romskip og aller minst et sosialt nettverk som forener.

Helsefokuset til Apple er det beste de har gjort

Det Apple og Cook skal ha mest skryt for er klokkene som på en god måte får mange av oss i bedre form med smarte påvirknings-triks. Mennesker må “lures” og påvirkes til å gjøre det rette på mange måter, men gjør produktene det motsatte for å tjene penger, som i Facebook og Googles ånd, gjør det ingenting for å forbedre livene våre, men det stikk motsatte.

Vi vet nærmest om alle produktene Apple skal vise frem i kveld, fra nye iPhone 13 til en drastisk forbedring av Apple Watch-serien, men jeg savner et vågalt selskap som er sultne på ikke bare å gjøre det riktige for pengebingen, men for oss. Dytt oss i riktig retning, om det så være seg et helt åpent sosialt nettverk/søk med algoritmer som alle kan se inn i, turist-romfart, selvkjørende biler som er så sikre og tilkoblede at vi ikke trenger å sitte i kø mange timer om dagen og i stedet kunne bruke mer tid med familien, eller kanskje noe helt annet?

Apple skal ha skryt for øke helsefokus, men dette er fremdeles teknologi som er godt innenfor rekkevidde og som ikke føles nøyaktig så uoppnålig at det får oss til å jobbe ekstra hardt for å komme dit. I stedet blir vi servert pene produkter som er bittelitt bedre, men som ikke gjør noe for å forene oss eller for å se positivt på fremtiden. Kanskje det er for mye å forlange av selskap som er nødt til å vokse, koste hva det koste vil, men jeg mener vi bør forlange det.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse