applecarford
Alle de store bilprodusentene, og flere små, er allerede godt etablert i markedet. Vi har følelsen av at Apple venter på komplett autonomi. Illustrasjon: Alex Imnadze

Apple sliter med bilen sin: nå har lederen gått til Ford

Annonse


Doug Field var viktig for Tesla for å lansere Model 3. Apple håpte nok at han skulle gjøre magi hos dem også, men nå har Ford hanket ham.

Field vender tilbake dit han startet

Dette er et kupp av den amerikanske bil-giganten som økt med 0,7 prosentpoeng etter at nyheten ble kjent.

Doug er en av verdens mest respekterte ingeniør- og produktdesign-ledere og har vært en drivkraft bak gjennombrudds-produkter på tvers av bil, teknologi og mobilitet, inkludert hos Apple, Tesla og Segway.

Jim Farley, CEO, Ford

Nylig kapret Apple folk fra Mercedes:

Apples bil er uansett flere år unna

Som vi tidligere poengterte har Apples bil-prosjekt vært en berg- og dalbane. Og designe og produsere biler er en helt annen liga enn mobiler, og akkurat som med Maps har nok selskapet fått mange kalddusjer siden ryktene startet å svirre helt tilbake i 2014.

Det ble senere spekulert i at Apple kun skulle levere bil-teknologi til andre, noe som aldri hørtes helt korrekt ut, og ganske riktig: i det siste har det igjen blusset opp solide rykter om at de skal selge sin egen bil.b

Annonse


Bilen er fremdeles minst fire år unna lansering, forklarer folk med kjennskap til produktet, et tidsestimat har hørt i noen måneder allerede.

Har de ikke bestemt seg?

Forbeholdet til de samme menneskene er om “selskapet velger å gå videre med planene”.

Ford har gjort det knallgodt etter at Jim Farley tok over, men nesten en dobling i verdi siden oktober

Om ikke Apple bestemte seg for å gjøre Apple Car til en realitet for flere år siden, vil det bli tøft å komme så lenge etter de andre produsentene. Men igjen, det er Apple det er snakk om, og en avsløring av en bil fra selskapet vil være den største produktlanseringen fra dem noen sinne.

Annonse