polestar2norge
Polestar er rimelige elektriske biler, men produsenten mener at andre generasjon er mer premium enn første, selv om prisen er lav. Merk at man må betale ekstra for varmepumpe.

Dette koster Polestar 2 i Norge – overraskende billig og utstyrt med noe viktig for Norge

Annonse


Tidlig i år ble de nye Polestar 2-modellene avslørt. Nå vet vi de norske prisene på de tre ulike modellene.

Starter på 349 000 kroner

“Til tross for sin lave startpris på 349 000 kroner, bevarer Polestar 2 kvalitet, premium komponenter og den solide kjøreopplevelsen som skiller den helelektriske fastbacken fra mengden”, hevder Polestar, Volvos dattervaremerke for elbiler.

Vi designet denne bilen til å være en avant-garde og ønsket elbil. Kombinasjonen av utseende, valg av materialer og Polestar-opplevelsen er essensen i Polestar 2. Jeg er stolt av teamet som har skapt en bil som gir deg en fantastisk premium følelse uansett om du går for standard eller legger til de nøye kuraterte pakkene våre.

Thomas Ingenlath, CEO, Polestar.

Her er prisene

Dette er en offensiv pris, ingen tvil om det, men hva får man med basismodellen? Det er “Standard range Single motor”-modellen som er priset såpass aggressivt, det er også to andre drivverk-modeller som driver opp prisen, i tillegg til en rekke pakker:

  • Long range Dual motor 429 000 kroner
  • Long range Single motor: 389 000 kroner
  • Standard range Single motor: 349 000 kroner
  • Performance Pack: 50 000 kroner
  • Plus Pack: 40 000 kroner
  • Pilot Pack: 30 000 kroner

Rekkevidde:

Polestar har også OTA-oppdateringer – opp til

“Elementer som veganske setetrekk, infotainment system fra Android Automotive OS med innebygget Google, samt slående design innvendig og utvending, er kjennetegn av Polestar 2, uansett versjon. Løpende utvikling betyr også at forbedringer og nye funksjoner kan distribueres via Over-the-Air (OTA) oppdateringer, uten at du trenger å besøke et verksted.”

Annonse


Bilene er også utstyrt med varmepumpe (det koster ekstra), noe som gir mening i norske forhold da det holder bedre på energien:

“Et sentralt tillegg til de nye versjonene er den valgfrie varmepumpen. Varmepumpen reduserer behovet for å bruke verdifull batterikapasitet for å forberede og opprettholde kabin-klimaet. Systemet bruker omgivende varme og gjenværende termisk energi fra drivverket for å redusere energibehovet i klimakontrollen med så mye som 50 prosent. I kaldere vær, rundt 5-15 grader, kan man oppnå så mye som 10% forbedring i rekkevidde.”

Det er Plus-pakken som leverer varmepumpe:

“Varmepumpen er en del av Plus Pack, en av tre valgfrie, kuraterte utstyrspakker som forbedrer Polestar 2-opplevelsen. Plus Pack inkluderer også premium utstyr som panoramaglass i full lengde, førsteklasses Harman Kardon-lydsystem med 13 høyttalere, WeaveTech-trekk, Black Ash-decopaneler, fullelektriske oppvarmede forseter med minne, oppvarmede bakseterg, oppvarmede ratt og oppvarmede viskerdyser.”

Dette gir de ulike pakkene

“Pilotpakken inkluderer forbedret sikkerhet og førerassistansefunksjoner, som Pixel LED-frontlys med LED-tåkelys foran, førerassistanse med Adaptive Cruise Control og Pilot Assist, et 360-graders visningskamera, parkeringssensorer og Driver Awareness med Blind Spot Information System (BLIS) med rattstøtte, Cross Traffic Alert med bremsestøtte og Rear Collision Warning.

Den valgfrie Performance Pack er fortsatt tilgjengelig for Long range Dual motor-varianten, og inkluderer justerbare Öhlins-dempere, Brembo-bremser, smidde 20-tommers lettmetallfelger og signaturdetaljer fra «svensk gull» innvendig og utvendig.

Et knippe enkeltalternativer er tilgjengelig, inkludert ventilert Nappa-skinntrekk (krever Plus Pack), metallisk lakk, 20-tommers lettmetallfelger og en semi-elektrisk sammenleggbar tilhengerfeste.”

Om rekkevidden

Polestar produserer to elektriske biler. Polestar 1 er en lavvolumelektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden. Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med batterier med lang og standard rekkevidde opp til 78 kWh, og to- og enkeltmotordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

Annonse