Det strenge sosiale inngrepet er "nødvendig for å stoppe en voksende spillavhengighet".
Det strenge sosiale inngrepet er "nødvendig for å stoppe en voksende spillavhengighet".

Annonse


Kina forbyr unge under 18 å spille mer enn tre timer online i uken. Spillaksjer raser

Kina har forbudt ungdom under 18 år å spille videospill i mer enn tre timer i uken. Ifølge kinesiske myndigheter er det strenge sosiale inngrepet nødvendig for å stoppe en voksende avhengighet av det myndighetene har beskrevet som “åndelig opium”.

Én time daglig, men bare fredag–søndag

De nye reglene er ett av flere grep fra myndighetenes side for å ta tilbake kontrollen over samfunnet etter år med eksepsjonell økonomisk vekst.

Alle under 18 år får én times spilletid mellom klokken 20 og 21 på fredager, lørdager og søndager, ifølge det statlige nyhetsbyrået Xinhua. De kan også spille i en time på helligdager.

Spillselskapene vil bli avskåret fra å tilby tjenester til mindreårige i noen form utenfor de fastsatte timene, og de må sørge for at å ha verifiseringssystemer for ekte navn, ifølge NPPA.

Annonse


Hardt slag for spillindustrien

Begrensningene som gjelder alle enheter, også telefoner, er et hardt slag for den globale spillindustrien som har titalls millioner spillere i verdens mest lukrative spillmarked.

Reglene fra det nasjonale tilsynet NPPA sammenfaller med at Beijing tar større kontroll med teknologigiganter som Alibaba og Tencent. Kampanjen har redusert aksjeverdiene i disse selskapene med hundretalls milliarder kroner.

Fra før hadde Kina begrenset spilletiden for unge mennesker til halvannen time daglig og tre timer på helligdager, og en form for innstramninger var ikke uventet, men det var styrken i dem.

Hett tema på Weibo

De nye reglene ble raskt et hett tema på Weibo, Kinas svar på Twitter. Tiltakene møter både støtte og skepsis, spesielt er mange overrasket over hvor drastiske reglene er og flere er i tvil om at begrensningene kan håndheves. 

Vi kan vel bare bruke foreldrenes pålogginger, hvordan kan de kontrollere det?

Weibo-bruker

Dere besteforeldre og onkler som lager regler og bestemmelser, har dere noensinne spilt? Forstår dere at den beste alderen for e-sportsutøvere er tenårene?

Weibo-bruker

Nedskjæringen ga gjenlyd i hele verden

Det kinesiske spilmarkedet genererer ifølge analyser, en omsetning på 400 milliarder kroner i 2021, hvilket er mere enn i USA.

I Europa, USA, Syd-Korea og Japan falt aksjekursene på en rekke selskaper som har eierandeler i, eller er knyttet til online spillvirksomhet, fra en til seks prosent på nyheten.

Mye abstinens i vente

62,5 prosent av kinesiske mindreårige spiller ofte online, og 13,2 prosent av mindreårige mobilspillere spiller i mer enn to timer om dagen.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse