Bilen beveget seg knapt, men klarte allikevel å kollidere med en synshemmet idrettsutøver.
Bilen beveget seg knapt, men klarte allikevel å kollidere med en synshemmet idrettsutøver.

Annonse


Selvkjørende Toyota krasjet med synshemmet idrettsutøver under Paralympics

En selvkjørende Toyota beveget seg knapt, men klarte allikevel å kollidere med en synshemmet idrettsutøver under Paralympics.

Skjedde i Paralympic Village

Toyota Motor Corporation har stoppet alle sine selvkjørende e-Palette transportbiler som opererer under De paralympiske leker i Tokyo. Avgjørelsen kommer i kjølvannet av en ulykke i Paralympic Village igår da en Toyota e-Palette kolliderte og skadet en synshemmet utøver.

Toyota er sponsor av både de olympiske og paralympiske leker. I 2015 signerte de en åtteårskontrakt til rundt en milliard dollar.

Selvkjøring på nivå 4

Da OL og Paralympics 2020 ble annonsert i Toyotas hjemland Japan, brukte Toyota begivenheten til å vise frem ny teknologi inkludert det selvkjørende konseptet LQ og kunngjorde at de ville implementere opptil tyve av sine selvkjørende e-Palette under olympiadene i Tokyo.

Annonse


… ikke moden for offentlig vei

Igår var imidlertid Toyota med på å demonstrere at selvkjørende teknologi på nivå 4 fremdeles ikke er der den trenger å være. En e-Palette rammet en fotgjenger som viste seg å være en synshemmet idrettsutøver. Bilen var under kontroll av føreren ved hjelp av joystick og hadde en hastighet på en til to kilometer i timen. 

Som konsekvens av ulykken har Toyota besluttet å stoppe driften av de selvkjørende e-Palettene.

Toyota ber om unnskyldning

Toyotas administrerende direktør unnskyldte hendelsen i en video som ble lagt ut på YouTube sist fredag.

Judoutøver med synshandicap

Toyota sier at de automatiserte kjøretøyene er designet til å bevege seg langsomt av hensyn til sikkerheten, men det hjalp ikke den japanske paralympiske judoutøveren med synshandicap, Arimitsu Kitazono da han gikk over fotgjengerfeltet.

Et kjøretøy er sterkere enn et menneske”

På det tidspunktet var bilen under manuell kontroll som fortalte politiet at de “var klar over at det var en person der, men trodde han ville innse at det kom et kjøretøy og stoppe,” ifølge den japanske nyhetsorganisasjonen Asahi.

Vi er meget lei oss og vet at ulykken har bekymret mange mennesker. Et kjøretøy er sterkere enn et menneske. Ulykken viser at autonome kjøretøy fremdeles ikke er realistiske på normale veier.

Akio Toyoda, Toyota

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse