iPhone-brukere er tiltrukket av iPad, men ikke av Mac eller Apples hjemmeenheter.
Effektiv inngangsport
iPhone har vist seg å være en svært effektiv inngangsport til Apples omfattende økosystem og andre Apple-produkter, men tiltrekningskraften har sine begrensninger ifølge en fersk undersøkelse.
Sliter med konverteringen
Ifølge Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) har Apple med suksess utnyttet iPhone til å selge en rekke bærbare produkter som iPad, Apple Watch og AirPods, men selskapet sliter med å konvertere iPhone-brukere til Mac-, Apple TV- og HomePod-brukere.
CIRP tok for seg omlag 900 eiere av Apple-produkter som kjøpte en iPhone i tolvmånedersperioden juni 2020–juni 2021, og undersøkte hvilke andre Apple-produkter de eier.
Annonse
I tilfelle er det MacBook
Omtrent 90 prosent av de som kjøpte en iPhone i denne perioden, eier også en datamaskin, men bare 41 prosent av dem er Mac, i tilfelle gjerne en MacBook. 79 prosent av iPhone-eierne eier også et nettbrett og det er i 84 prosent av tilfellene en iPad.
Omtrent 65 prosent av de spurte iPhone-eierne bruker smartklokke. Som det kan forventes er tre fjerdedeler av disse Apple Watch. 40 prosent av iPhone-kjøperne eier et trådløst headset. Halvparten av dem har valgt AirPods.
Hjemmeproduktene på bortebane
Apple har suksess i de fleste markeder hvor de konkurrerer, men de har slitt innenfor hjemmeprodukter. 69 prosent av iPhone-kjøperne eier en streaming-TV, men Apple TV utgjør bare en fjerdedel av dette segmentet, resten går til enheter som Google Chromecast, Roku og Amazon Fire TV.
45 prosent av iPhone-kjøperne eier en smart høyttaler, men bare ti prosent av dem valgte HomePod.
iPhone-kjøperne eier hovedsakelig iPads og iPhone-tilbehør, primært Apple Watch og AirPods. I den grad iPhone-kjøpere har annen bærbar elektronikk eller smarttelefontilbehør, har de en tendens til å velge Apple-produkter.
Consumer Intelligence Research Partners
Det ryktes at Apple jobber med nye produkter til hjemmet, men disse enhetene er fremdeles langt borte – hvis de i det hele tatt materialiseres.
En rapport fra tidligere i august hevdet at Apples egne ingeniører stiller spørsmål ved selskapets strategi for hjemmeenheter:
Les ITavisen: Legg ned Apple TV
Annonse