Er det for mange strømmetjenester nå?

Annonse


Apple TV+ sin markedsandel er forsvinnende liten

Strømmetjenesten til Apple, TV+, har innholdet men brukerne uteblir.

To år

Det er snart toårsdagen til strømmetjenesten, nærmere bestemt i november i år. I løpet av disse årene har Apple levert kritikerroste serier som Ted Lasso, Seen og Dark side of the moon. Men tross at innholdet fra tjenesten har blitt tatt godt i mot så sliter Apple med å øke antallet abonnenter.

I en ny rapport så tallfestes markedsandelen til Apple TV+ til kun tre prosent. Analysen som er utført av JustWatch viser at de er på samme nivå som de var i Januar, og mange tilskriver manglende adopsjon til at katalogen av innhold som Apple har blir for liten sammenlignet med hva aktører som Netflix, Disney og Amazon tilbyr i sine respektive tjenester.

Med kun tre prosent av markendsandelen så er Apple sin TV+-tjeneste en liten aktør i dette markedet. Kilde: JustWatch

Gigantene leder

Det er nok ingen stor overraskelse at Netflix leder an med 28 prosent av markedet, tett etterfulgt av Amazon Prime med 20 prosent og Disney+ med 14 prosent. Hulu er på en fjerde plass med 13 prosent.

Annonse


Men det er endringer også her, sammenlignet med første kvartal i år så har Netflix faktisk gått tilbake med tre prosent, og Amazon Prime har også sett negativ vekst og har mistet 2 prosent av din posisjon i markedet.

Endring i markedet

Når man dykker litt dypere i tallene viser det seg at så har de fleste sett en tilbakegang eller ingen vekst hittil i år, unntaket fra dette er Disney+ og samle kategorien Other. Apple TV+ hadde en liten nedgang fra januar til februar, men har holdt seg nesten helt flatt frem til sommeren.

Denne grafen viser utviklingen i markedsandel for de seks første månedene av 2021. Kilde: JustWatch

Det blir spennende å se nå fremover hvordan dette utarter seg, spesielt med tanke på alle seriene som har sine premierer nå og utover høsten.

Annonse