Facebook ønsker å redefinere internett.

Annonse


Zuckerberg ønsker å gjøre Facebook om til en metavers-plattform

I en presentasjon av kvartalstallene til Facebook så tok Zuckerberg seg tiden til å fortelle litt om planene til Facebook fremover.

Metavers for alle pengene

Kvartalsrapporter ser stort sett bakover i tid, men i presentasjonen tok sjefen over alle sjefer i Facebook seg tiden til å dele selskapets planer for tiden fremover.

Jeg ville diskutere dette nå, slik at dere kan se fremtiden vi jobber mot og hvordan de større initiativene på tvers av selskapet linkes mot dette.

Mark Zuckerberg

Men hva er et metavers? Den enkle forklaringen på dette, som Zuckerberg gav til investorer og analytikere er:

Hva er metavers? Det er et virtuelt miljø hvor du kan være tilstede med folk i det digitale rom. Du kan tenke på dette som et legemliggjort internett som du er inne i stedet for bare å se på.

Mark Zuckerberg

Les også: Ny metavers-plattform for sosial VR

Annonse


Denne vinklingen gir Facebook en mulighet til å sette en grense mellom sin mer perifere prosjekter og kjernevirksomheten, og gir selskapet rommet de trenger for å bygge et bredt utvalg av bindeledd som knyttes til AR og VR-plattformer. Zuckerbergs definisjon av metavers er bredere enn andres, men det hele koker ned til at de ønsker å bygge en versjon av nettet som føles mer som en MMO enn en samling av nettsider.

Har holdt på en stund

Facebook har jobbet mot metavers-målet en stund nå. I Juni kjøpte de opp Crayta som er en Roblox-lignende plattform, og de har over de siste årene kjøpt opp en rekke VR-fokuserte utviklingshus.

Horizon er Facebook sitt eget metavers, som for tiden er i en lukket beta. Kilde: Facebook

Facebook har også jobbet med Facebook Horizon siden de lanserte konseptet for 2 år siden, Horizon er nå inne i en beta-periode, men selskapet har vært mistenkelig stille på alle fronter om Horizon.

Det er også verdt å merke seg at Facebook velger å fornye seg selv under metavers-paraplyen heller enn å videre bruke på AR/VR for å male selskapet som fremtidsrettet. Det kan være flere grunner til dette, en av de mest sannsynlige er at man ser at adopsjonen av VR-headset går saktere enn man først så for seg, og at ett selskap ikke kommer til å dekke markedet. Men her kommer styrken til Facebook ytterligere frem, de er allerede en av de plattformene som alle er på, de har brukerene.

Hva tenker du? Er du klar for å plugge deg inn i Facebook sitt metavers fremfor å surfe på “det gamle internettet”?

Annonse