Spotify
Av Spotifys 365 millioner månedlig aktive brukere er 165 millioner betalende.

Annonse


Spotify tjener penger. Artistene får en tier for hver 301. strømming

Spotify har ervervet en rekke innholdsleverandører til sin podcasttjeneste de siste årene og de har god vekst på området. Annonseinntektene på podcast økte med 627 prosent, noe som overgikk forventningene. 

Total tidsbruk opp 95 prosent

Blant Spotify-brukere som i utgangspunktet lytter til podcaster, økte lyttingen med 30 prosent på årsbasis. Den totale tidsbruken var opp 95 prosent. 

Spotify tilskriver suksessen sine egne studioer (The Ringer, Parcast, Spotify Studios og Gimlet) og eksklusive tilbud som “The Joe Rogan Experience” og Obamas Higher Ground-studio. Spotify refererer også til oppkjøpet av podcast-hosting- og annonseselskapet Megaphone.

Få alternativer for skaperne

I april lanserte Spotify betalte podcast-abonnementer. Gjennom podcast-verten Anchor kan skaperne velge å legge innhold bak betalingsmur. Apple har lansert en lignende funksjon, men det er for tidlig å slå fast om abonnementstjenestene slår an. 

Annonse


Jo sterkere plattform Spotify blir, desto færre alternativer vil skaperne ha for å generere inntekter fra podcastene. Musikerne har gått sammen i Justice at Spotify om å kreve bedre kompensasjon fra Spotify. De påpeker at artistene i gjennomsnitt får 0,0038 dollar pr. strømming. Det betyr at en sang må strømmes 263 ganger for at de skal tjene én dollar, mindre enn åtte kroner – eller 301 ganger for å tjene en norsk tikroning.

Potensiale i livestrømming

Spotify har vokst på at musikerne har hatt restriksjoner under pandemien. Spotify ser på strømming av liveopptredener som en potensiell måte  å øke inntektene på for musikerne – og Spotify selv. 

Spotify klarte ikke å nå sine mål for månedlige aktive brukere i annet kvartal, men betalt abonnentvekst og inntektene økte. 

365 millioner aktive brukere

Av Spotifys 365 millioner månedlig aktive brukere er 165 millioner (ca. 42,5 prosent) betalte abonnenter – det er langt mer enn hovedkonkurrenten Apple Music som hadde 60 millioner abonnenter i 2019, men som siden ikke har oppdatert tallene.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse