En grundig analyse av hva 40FPS modusen i Ratchet & Clank betyr for spillbarhet og ytelse.

Annonse


Derfor er denne lille oppdateringen til Ratchet & Clank: Rift Apart en stor greie

For en kort tid siden skrev vi om siste oppdateringen til Ratchet & Clank: Rift Apart, her er en gjennomgang av hvorfor den tilsynelatende lille oppdateringen er en stor greie.

Fra 30 til 40 FPS

Det er Eurogamer som har satt seg ned og tatt en gjennomgang av oppdateringen til det populære spillet og i den tar oss med gjennom en forklaring på hvorfor dette betyr en del for både utviklere og spillere.

Kort fortalt gir denne lille tweaken flere fordeler enn at spillet ser bedre ut på 120Hz skjermer, ved at den øker antall bilder i sekunder fra 30 til 40 i den såkalte fidelity-modusen. Fidelity er en av tre moduser man kan spille Ratchet & Clank Rift Apart i, de to andre er Performance og Performance RT. De to sistnevnte prioriterer ytelse over grafikk og leverer spillet i 60 FPS, mens Fidelity fokuserer på grafikk over ytelse og har som nevnt tidligere vært begrenset til 30 FPS. 

Det viser seg gjennom Eurogamer sine tester at også forsinkelser i input også blir lavere som en følge av lavere overhead for å i essens produsere bedre grafikk og en mer smidig spillopplevelse med lavere krav til maskinvaren.

Annonse


Test av forsinkelser mellom input og handling på skjerm. Kilde: Eurogamer

Les også: Ratchet & Clank: Rift Apart er startskuddet for neste generasjon – 10 av 10!

Flere muligheter

Fremskrittene gjort av den nye generasjonen av konsollspill kan ikke alene tilskrives fremskrittene som skjer inne i konsollene, men også i det teknologiske landskapet rundt. Skille mellom 30/60 FPS er i hovedsak en levning fra den veletablerte 60Hz-standarden, samtidig er markedet i ferd med å gå videre. Variabel oppdateringshastighet (VRR) har etablert seg for HDMI 2.1-skjermer, mens en dobling av oppdateringsfrekvensen fra 60Hz til 120Hz åpner opp en flere muligheter, dette er trender som går som hånd i hanske med trendene i spillutviklingen.

Men, 60hz er fortsatt dominerende, og det er ikke å forvente at 40 FPS over natten blir en ny standard blant utviklere – men funnene til Eurogamer bør være en tankevekker for utviklere av spill og produsenter av konsoller der ute. For de viser at det som har vært standard frem til nå (30 fps kvalitetsmodus og 60fps ytelses modus) er utdatert og at det er gull å finne mellom gulvplankene.

Se hele analysen her:

Annonse