En patent-søknad fra i dag av avslører at Apple skal nytte sin 3D-lyd teknologi i VR/AR-produkter.
Vi så på det som et meget smart trekk å teste teknologien i andre produkter før lanseringen av AR og/eller VR-produkter, og ganske riktig: det skjer.
Apple forsker og utvikler på alt innen virtuelle 3D-verdener
Patentet avslører hvordan lydfiler kan representeres av informasjon i et SR-miljø (Synthesized Reality, altså kunstig virkelighet).
På den måten kan et AR- eller VR-produkt vite nøyaktig hvor brukeren befinner seg, og spille av lyd som om brukeren befant seg i den digitale verdenen.
Annonse
Det sier seg selv at 3D-lyd er viktig, og mye av teknologien er allerede klar for Apple
Dette er mye på samme måte hvordan “Spatial Audio” fungerer, altså at lydbildet endres i forhold til hvor hodet befinner seg i forhold til omverdenen, og at man må den måten kan høre forskjellige detaljer per øre mer detaljert.
Ian M. Richter og Christopher Eubank jobber med Apple Glass, og er også å finne på dette patentet, mens Tomlinson Holman er en lydekspert som har flere AirPods-pantenter i beltet og er faktisk også oppfinneren av Lucasfilm THX-lydsystem.
Det begynner å haste
Vi venter stadig på en kunngjøring av et AR/VR-hodesett Mark Gurman fra Bloomberg hevder Apple skal avsløre i år.
Apple Glass, AR-brillene som kobles mot iPhone, er lenger unna lansering. Planen er visstnok at det nevnte AR/VR-hodesettet er myntet på utviklere i første rekke (som en “One more thing” under iPhone-pressekonferansen neste måned?), trolig for å bane vei for noe helt nytt med Apple Glass.
Annonse