BMW CE 04
BMW har ikke latt seg friste til å vanne ut det dristige designet for å appellere til en større kjøpergruppe.

Annonse


BMW setter den futuristiske konsept-scooteren CE 04 i produksjon

BMW meldte igår at de vil sette den futuristisk designede byscooteren BMW CE 04 i produksjon. Sykkelen har eksistert som konsept en tid og det er slående hvor lite endret produksjonsscooteren er i forhold til konseptscooteren presentert i 2020. BMW har ikke latt seg friste til å vanne ut det dristige designet for å appellere til en større kjøpergruppe. 

Dristig design

Batteriet har en kapasitet på 8,9 kWh (samme battericeller i den nye iX SUV) og motoren leverer henholdsvis 23 kW (31 hk) og 31 kW (42 hk), avhengig av versjon, hvilket skulle være tilstrekkelig for på komfortabelt vis å ta seg frem i urbane områder. BMW oppgir en akselerasjon på 0 til 50 på 2,6 sekunder og en toppfart på 120 km/t. Rekkevidden er 100/130 kilometer – noe som blekner i forhold til sifrene som oppgis for elektriske firehjulinger, men det bekrefter hva dette er: Et urbant kjøretøy og det dekker behovet man har med et kjøretøy som dette.

Fire kjøremoduser

Føreren kan velge mellom fire kjøremoduser (Eco, Rain, Road og Dynamic). Å lade tomt batteri helt opp tar fire timer og tyve minutter fra et 2,3 kW-uttak. Med hurtigladeren BMW tilbyr (6,9 kW) synker ladetiden til én time og 40 minutter for 42 hk-versjonen. Bykjøring medfører mye bremsing og regenerativ teknologi tilbakefører energi til batteriet.

CE 04 har automatisk stabilitetskontroll, dynamisk trekkontroll og blokkeringsfritt bremsesystem. En 10,25-tommers TFT-farveskjerm kan kobles til smarttelefonen og hjelpe til med navigasjonen. Telefonen får eget ventilert laderom med USB C-plugg.

Annonse


BMW CE 04 vil bli lansert i Frankrike tidlig neste år fra 12 150 euro (125 000 kroner). For et tillegg på 1070 euro (10 000 kroner) får du oppvarmede håndtak, alarm, adaptive frontlykter og ABS Pro.

Elektrisk by-stjerne

BMW CE 04 er vår nye elektriske by-stjerne. Den kombinerer elektrisk fremdrift med følelser og moro. Den har den nyeste teknologien og de beste battericellene. Som CE 04 vil alle fremtidige BMW Motorrad-modeller være helelektrisk.

Oliver Zipse, adm.dir. BMW AG

Annonse