5G holder ikke hva det lover.
Saksøkerne søker kompensasjon fra nettverkstilbyderne for ikke å ha fått den tjenesten de ble lovet.

Annonse


5G holder ikke løftene: Massivt søksmål fra misfornøyde brukere

Musk har mye erfaring med mislykkede spådommer om når Tesla skal være klar med et system for full selvkjøring. Det har gjort ham noe mer forsiktig i ordvalget, og nå kommer han med noen innrømmelser.

Ufullstendig 5G

Omkring 520 personer er gått sammen om søksmålet. De hevder at nettverkstilbydernes 5G-tjenester er ufullstendige og nettverkskvaliteten dårlig, sa Kim Jin-wook ved advokatfirmaet Joowon.

Saksøkerne søker kompensasjon fra nettverkstilbyderne for ikke å ha fått den tjenesten de ble lovet. Ettersom antallet saksøkere vokser vil vi utvide rammene for søksmålet.

Kim Jin-wook, advokatfirmaet Joowon

I 2019 kommersialiserte Syd-Korea som første land i verden 5G-nettverket, men operatørene ble ganske hurtig konfrontert med forbrukere som hadde forventet en helt annen nettverkskvalitet.

Fikk en femtedel

I markedsføringen av 5G ble det i stor grad lovet teoretiske hastigheter tyve ganger høyere enn 4G. Det koreanske teletilsynet konkluderte med at 5G-hastighetene i praksis la seg rundt fire ganger høyere enn forrige generasjons nettverk – at forbrukerne fikk omkring en femtedel av hva de ble forespeilet.

ITavisen har tidligere skrevet om 5G i praksis:
Hvorfor er sydkoreanerne misfornøyd med 5G?

I slutten av april hadde Syd-Korea passert 15 millioner 5G-brukere, det vil si at 5G’erne utgjorde 21 prosent av landets totale antall mobilbrukere. Det er fremdeles rundt 51 millioner 4G-brukere i Syd-Korea.

Annonse