USA stenger Iran ute fra nettet.
Flere mediekanaler hevder å ha blitt beslaglagt av amerikanske myndigheter.

Annonse


Iranske nettsteder hevder å ha blitt beslaglagt av amerikanske myndigheter

Flere nettsteder med tilknytning til det iranske regimet hevder å ha blitt beslaglagt og stengt av amerikanske myndigheter. Går man inn på det iranske Press TV som er den islamske republikkens engelskspråklige nyhetskanal, eller Lualua TV som kringkaster fra Storbritannia, er alt man får opp et varsel som angivelig stammer fra amerikanske myndigheter, om at nettstedet er overtatt og stengt. 

Kamp om opinionen

Nettstedet til Masirah TV som drives av houtier, en sjia-muslimsk opprørsgruppe som opererer i Jemen, forteller på forsiden:

Domenet almasirah.net er beslaglagt av den amerikanske regjeringen … 

Amerikanske myndigheter stenger Al-Alam TVs nettsted.

Alalam TV, Iran

Amerikanerne overtok også domenet til Palestine Today, et nettsted som fremmer synspunktene til Gaza-baserte terrorgrupper som Hamas og Islamic Jihad.

I tilfelle ikke første gang

I oktober ifjor grep amerikanske myndigheter inn overfor en gruppe nettdomener som angivelig ble brukt av Irans revolusjonsgarde til å spre politisk desinformasjon over hele verden.

Annonse


Ifølge Det amerikanske justisdepartementet tok de kontroll over 92 domener som angivelig fremsto som uavhengige mediekanaler, men som målrettet spredte falsk informasjon til publikum i USA, Europa, Midtøsten og Sydøst-Asia på vegne av den iranske revolusjonsgarden.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse