Files i macOS og iOS blir mer og mer lik konkurrentene i funksjonalitet, men Apple har også dyttet eget produkt foran konkurrenter som en del av strategien.
Files i macOS og iOS blir mer og mer lik konkurrentene i funksjonalitet, men Apple har også dyttet eget produkt foran konkurrenter som en del av strategien.

Annonse


Apple innrømmer hvorfor Files kom først i søk når brukere søkte etter Dropbox

Apple innrømmer å ha plassert egne produkter først i søk ved hjelp av manuell rangering.

I nesten ett år

Det er nok en gang Epic vs Apple-rettsaken som får ting til overflaten, og denne gangen handler det om hvordan Apple håndterer søk i sin App Store. Selskapet har tidligere hevdet at de ikke har gjort noe galt og at deres “hemmelige algoritme bestående av 42 forskjellige variabler” var det som bestemte hva som kom først når brukere søkte etter apper.

I en e-post som dukket opp i løpet av rettsaken ser det nå ut til at Apple har gjort det motsatte av hva de tidligere har hevdet og at de faktisk manuelt har rangert sin egen Files app over konkurrentene i 11 måneder, i en tidsperiode som går fra WWDC i 2017 til e-post dialogen i 2018.

– iOS App Store søk er forferdelig

I en e-post sendt fra Tim Sweeney, CEO hos Epic Games, skriver han om sin egen opplevelse av hvordan søk i App Store fungerer, han er spesielt lite imponert over at gigantiske selskaper selger og kjøper plass i søk slik at mindre aktører blir dyttet ut. Han skriver også at Dropbox ikke engang kom på første siden, når han søkte etter Dropbox.

Annonse


Tim Sweeney er ikke imponert over hvordan søk i App Store er lagt opp. Kilde: Twitter / Internal Tech Email

Forskjellige forklaringer

Alt dette startet for noen år siden når Wall Street Journal og New York Times publiserte artikler som viste hvordan Apple gjennom sin App Store klart og tydelig rangerte egne applikasjoner over konkurrentene i søk. Apple på sin side hevdet at de ikke hadde gjort noe galt og at de ikke gjorde noen manuelle endringer i hvordan søk fremsto for brukere.

I e-post tråden som nå er kommet frem kan vi klart og tydelig lese at forklaringene som Apple gav som motsvar til beskyldningene tilbake i 2019 ikke holder vann. De hever i egen intern-kommunikasjon at de manuelt har endret søket for å favorisere Files appen under WWDC.

https://www.scribd.com/document/511728174/Epic-v-Apple
Hele dialogen er en del av rettsdokumentene i den pågående rettssaken.

I en uttalelse Apple har kommet med til The Verge sier selskapet at det e-post tråden beskriver “ikke er slik som det ser ut som”. Apple hevder derimot til The Verge at det var på grunn av en integrasjon med Dropbox og det at Dropbox var beskrevet i appens meta-data som gjorde at de kom fordelaktig ut i søk på konkurrenten.

Totalt har vi da tre forskjellige forklaringer her, nemlig at Apple ikke gjør slik, at har gjort det men ikke kommer til å gjøre det igjen og at de ikke har gjort det med vilje.

Kan være bedring på vei

Selv om Apple sitt ambulerende forhold til faktiske forhold i denne saken er noe forvirrende så kan man i dokumentet som har blitt sluppet lese at Apples Matt. Fischer (sjefen for App Store) setter spørsmålstegn ved denne praksisen, og han ber også om en full avklaring på hvem som har godkjent dette. Videre skriver Fischer at slike henvendelser i fremtiden skal rettes til han.

–Hvem godkjente å plassere Files-appen over Dropbox i organiske søkeresultater? Jeg visste ikke at vi gjorde det, og jeg tror ikke vi burde

Matt Fischer / App Store VP

Det er vel og merke ingenting i dialogen som indikerer at dette ikke er noe som vil bli tillatt igjen, Fischer skriver kun at at han ønsker at fremtidige henvendelser skal rettes til han for gjennomgang og eventuell godkjenning.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse