Captcha.
Er også du lei av Captcha? Endelig er det noen som vil fjerne greiene.

Annonse


Hvordan kaste bort 500 år på én dag?

Cloudflare ønsker captcha død og begravet. Hvis vi slipper å skrive inn de forvridde bokstavkombinasjonene kan vi spare 500 års arbeidstid hver dag.

Hver captcha koster oss 32 sekunder …

Cloudflare er et amerikansk firma som leverer nettverkstjenester som webinfrastruktur og nettstedssikkerhet, og de ønsker å bli kvitt captcha. 

Selv om captcha styrker sikkerheten på nettet, er det en reell kostnad forbundet med den, og den kostnaden kan vi måle i tid.

… det blir tilsammen 500 år. Hver dag

Ifølge Cloudflares undersøkelser tar det i gjennomsnitt 32 sekunder å fullføre en captcha-forespørsel. Det er 4,6 milliarder internettbrukere i verden. Hvis vi antar at hver og en av dem står overfor en captcha-utfordring hver tiende dag, kan grunnleggende matematikk fortelle oss at menneskeheten hver dag kaster bort 500 år på å få orden på krøllbokstavene – alt for å bevise at vi er mennesker og ikke maskiner.

Annonse


Idag er begynnelsen på slutten for omkjøringer og trafikklys på internett. Vi vil kvitte oss med captcha. Ideen er enkel: Et ekte menneske skal for å bevise at det er et menneske, kunne berøre eller se på enheten uten å avsløre sin identitet. Dette er mulig og vi starter med pålitelige USB-nøkler som har eksistert en stund, men i stor grad er telefoner og datamaskiner allerede utstyrt med denne muligheten som standard. 

Thibault Meunier, Cloudflare

Cryptographic Attestation of Personhood

Som erstatning for captcha presenterer Cloudflare “Cryptographic Attestation of Personhood” som tar fem sekunder å løse ved hjelp av høyst tre klikk i motsetning til de 32 sekundene det tar å løse captcha. Cloudflare kommer til å starte med pålitelige sikkerhetsnøkler – som YubiKey-serien, HyperFIDO-nøkler og Thetis FIDO U2F-nøkler.

Kryptografisk attestasjon av at vi ikke er noen maskin opprettholder et høyt sikkerhetsnivå ved tilgang til internettsider. Enda viktigere er at denne løsningen beskytter brukernes privatliv siden attesteringen ikke er unikt knyttet til brukerenheten. Vi vil vite at du er et menneske, men vi er ikke interessert i hvilket menneske du er.

Cloudflare

Cloudflare skiftet fra reCaptcha til hCaptcha (type: på hvor mange bilder ser du syklister) ifjor da Google begynnte å ta betalt for reCaptcha. 

Om du hadde glemt det står captcha for “Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”.

Kilde: Cloudflare

Annonse