Toppmodellen, Xpeng P7.
Toppmodellen, Xpeng P7.

Annonse


Kinesisk Tesla-rival i eksplosiv vekst

  • Elbilprodusenten Xpeng er syv år gammel, produserte sin første elbil i 2018 og ble børsnotert i New York ifjor.
  • Selskapet hadde 3,7 milliarder kroner i salgsinntekter i første kvartal, et sprang på 616,1 prosent fra året før.

Opp 616 prosent på ett år

Xiaopeng Motors Technology Co. eller Xpeng, er en av tre kinesiske elbil-produsenter listet i USA. For tredje kvartal på rad rapporterte selskapet salgsøkning. De har bygget ny fabrikk i Sør-Kina og det hjalp dem å dekke etterspørselen i verdens største bilmarked.

Selskapet rapporterte 3,8 milliarder kroner i salgsinntekter første kvartal, en økning på 616,1 prosent fra året før og bedre enn analytikernes prognose på 3,7 milliarder kroner.

13 340 elbiler januar-mars

Xpeng leverte 13 340 biler mellom januar og mars, fem ganger antallet året før og 2,9 prosent mer enn forrige kvartal.

Første kvartal var en flott start på 2021 med rekordstore leveranser til tross for sesongmessig lavere etterspørsel etter biler pluss mangel på halvledere. Vårt sterke momentum ble drevet av vår bransjeledende autonome kjøreteknologi, en differensiert produktstrategi og en visjon om å være ledende innen innovativ bilproduksjon.

Xiaopeng, styreleder og administrerende direktør i Xpeng

Dobling fra mars til april

Xpeng leverte 5147 elektriske biler i april, nesten dobbelt så mange i mars. Til sammenligning leverte verdens største elbilprodusent, Tesla, 25 845 Shanghai-produserte biler i april. Den amerikanske giganten er fortsatt ledende i Kina, verdens største bilmarked, men bak seg har Tesla et haleheng av voksende innenlandske rivaler.

Annonse


Xpeng forventer å levere mellom 15 500 og 16.000 biler i annet kvartal. Det er et ambisiøst mål i et konkurransepreget marked der teknologikjemper som Huawei, Xiaomi og Tencent går inn i smartbil-bussinessen.

“Alle” de store tech-bedriftene inn i bil

Den kinesiske teknologititanen Baidu og bilgiganten Geely gikk sammen om en satsning på elektriske kjøretøy i januar. Huawei presenterte en HI intelligent billøsning i april og planlegger å investere åtte milliarder kroner årlig i forskning og utvikling. Xiaomi kunngjorde sin inntreden i elbilmarkedet samme måned. 

Dette er en god ting, det vil skape ressurser, oppmerksomhet og talent. Det vil gå to eller tre år før de faktisk produserer en bil, så de vil ikke presse oss på kort sikt. Om to til tre år vil vi ikke konkurrere i samme liga som nykommerne.

Brian Gu, president Xpeng Motors
Model P7, pris i Kina fra 229 900 yuan, ca. 295 000 kroner.

Kilde: South China Morning Post

Annonse