Konsollminner.
Den økende kvaliteten på skyinfrastruktur byr på rikelig med kostnadseffektive og relativt vedlikeholdsfri ressurser.

Annonse


Om noen år er det kanskje slutt på spillkonsollen

Det globale konsollmarkedet genererte rekord med global omsetning på 445 milliarder kroner i 2020. Sony ligger på topp fulgt av Nintendo og Microsoft. Men utviklingstrekk peker mot at spillkonsollen om noen år har talt sine dager.

Solid vekstrate

  • Konsollhardware, spill og tjenester økte med 19 prosent sammenlignet med 2019, med en markedsverdi på 372 milliarder kroner. Det forventes å nå 482 milliarder i 2021.
  • Sony er ledende på konsollmarkedet med en global andel på 46 prosent, tre prosent mindre enn i 2019. Microsoft hadde også en nedgang fra 24 prosent til 23 prosent.
  • For spillkonsollmarkedet er det kalkulert med en solid vekstrate på 18,4 prosent i perioden frem til 2026. 

Gjennomsnittlig spilletid i Europa: Åtte timer

Sony, Nintendo og Microsoft har dominert spillkonsollindustrien i lang tid og hardcore gamere har stor vilje til å betale for konsoller med høy ytelse – til tross for at konsollenes livsløp er kortere nå enn tidligere. Det skyldes blant annet at spillutviklerne konspirerer med konsollprodusentene om ikke å gjøre, eller i mindre grad gjøre spilltitlene bakoverkompatible.

Men konsollene som selges, blir brukt. Tiden gamerne bruker på spill øker. Det globale gjennomsnittet er 7,11 timer pr. uke. Europeiske spillere er ivrigst med 7,98 timer pr. uke, amerikanerne kommer på annenplass med 7,48 timer/uke. Antall spill og variasjonen er også mer diversifisert enn tidligere.

164 millioner voksne amerikanske gamere

USA har den største gamer-befolkningen med estimat på mere enn 164 millioner voksne videospillere i 2019. 49 prosent av den amerikanske spillbefolkningen bruker dedikerte spillkonsoller. Mobiltelefonen og PC-en rangerer tilsammen høyere enn konsollene. 63 prosent av amerikanske gamere velger konsoll utfra kvaliteten på grafikken. 

Annonse


Maskinvarekravet til spillene og multifunksjonell bruk av hjemmekonsollene til formål som surfing, levering av andre applikasjoner etc., har ytterligere muliggjort vekst for konsollmakerne. I tillegg har støttende tilbehør som for eksempel 4K-TVer, drevet etterspørselen etter konsollene.

Noe på gang i konsollmarkedet

Men det skjer noe med dynamikken i konsollmarkedet. Skybaserte tjenester som Valve og Google eliminerer betydningen konsollen har for den overlegne spillopplevelsen. 

Valve er en betydelig aktør i det skybaserte spillsegmentet, og Google introduserte i 2019 sine første 22 spill gjennom Stadia. Det går mot en fremtid der spilleren ikke er avhengig av en konsoll for å for å spille.

Den økende kvaliteten på skyinfrastruktur gir rikelig med kostnadseffektive og relativt vedlikeholdsfri ressurser. Fremveksten av skyspill tillater spillstreaming med minimale maskinvareressurser. 

Den virkelige utfordreren

Online spilltjenester er en av de raskest voksende sektorene innen cloud computing. Dette er i noen års perspektiv, den virkelige utfordreren til konsollmarkedet.

Kilde: Mordor Intelligence

Annonse