Apple kaster hanskene og gjør seg klar til å ta kampen med de store reklamenettverkene.
Apple kaster hanskene og gjør seg klar til å ta kampen med de store reklamenettverkene.

Annonse


Apple kaster hanskene og gjør seg klar for kamp mot selskap som Google og Facebook

Tidligere leder fra Facebook sin divisjon for reklamenettverk på den sosiale plattformen går til Apple for å være med på videre satsning for å posisjonere Apple bedre.

Mer reklame

Apple markedsfører et fokus på personvern og reklamefrie tjenester, men i økende grad ser vi at de er på vikende front når det gjelder reklame. Tross at Apple hevder at deres produkter og tjenester er fri for reklame så er det nå reklamer i App Store og i andre av selskapets egne apper til iOS og macOS. Apple utvider stadig med flere tjenester og kontaktflater med forbrukerene og når selskapet nå henter inn Antonio Garcia Martinez som tidligere har jobbet i Facebook sitt reklame-team, så er det for å ta dette til ett nytt nivå.

File:Antonio Martinez Ron (cropped).jpg
Antonio Garcia Martinez går til Apple for å få fart på deres satsning innen reklame. Kilde: Santamarcanda / Wikipedia

Det er Business Insider som melder at Martinez ble ansatt i Apple i April og det er forventet at han skal begynne å jobbe i hovedkontoret i Cupertino basert på info på hans LinkedIn-profil. Reklame-eksperten jobbet i Facebook fra 2011 til 2013 som Product Manager for reklameplattformen i det sosiale nettverket, han er også kjent som gründer og forfatter av boken “Chaos Monkeys”.

Eksisterende kanaler først ut

Angivelig skal Martinez primært jobbe med App Store og Apple News sine reklame-team, både Apple og Martinez selv har avstått fra å kommentere ansettelsen eller detaljer rundt denne.

Annonse


Cupertino-selskapet hadde tidligere en reklameplattform som hadde navnet iAd, denne lot kjøpere av reklameplass kjøpe interaktive reklameplasseringer inni iOS-apper. Denne satsningen ble lagt ned i 2016, og ble regnet som en fiasko. Nå for tiden tilbyr Apple muligheten til å fremheve apper i søk i App Store samt visning av reklame i Apple News.

Eksempel på reklame i App Store på iOS. Kilde: ITavisen

Les også:
Epic Apple Krigen: Apple hevder tredjeparts appbutikker truer personvern og sikkerhet

Apple tjeneste svimlende 16,9 milliarder dollar i andre kvartal dette året på sine tjenester, dette inkluderer App Store og reklamene som vises der inne. De har også i økende grad begynt å oppfordre utviklere til å reklame for sine apper gjennom reklamer i Apple sine kanaler.

Kaster ut konkurrentene?

Dette kommer samtidig som Apple nå har et veldig sterkt fokus på å stoppe tredjepartsapplikasjoner fra å spore brukere i Apple-universet via “App Tracking Transparency” strategien sin. Dette er en funksjon som lar brukere velge om de som utgangspunkt ønsker å spores av apper de bruker. Dette har hatt massive ringvirkninger for selskaper som Facebook, men også for alle de små og store bedriftene som har vært avhengig av denne datastrømmen for å drive konverteringer av brukere og salg. I følge nye tall har allerede 10 000 apper tilpasset seg det nye regimet.

83 prosent sier nei til sporing

Svært få tillater sporing og på verdens basis viser data at kun 13 prosent tillater sporing av apper, dette betyr at inntektstrømmene til selskaper som Facebook og Google blir veldig begrenset. Begge selskapene har jobbet hardt for å informere utviklere om tiltak som kan gjøres for å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon.

Slik det ser ut nå så sikter Apple seg inn på å bli en markedsleder også innen reklame og reklamenettverk, vi kan håpe at denne strategien vil ha i seg selskapets fokus på personvern forøvrig og holde brukeren i fokus.

Har du slått av sporing? Del gjerne i kommentarfeltet.

Annonse