Grunnet manglende tilgang på halvledere som silisium så må bilindustrien nå ta grep og gjøre harde prioriteringer på hvilke funksjoner som er viktigst i deres produksjonslinjer.
Grunnet manglende tilgang på halvledere som silisium så må bilindustrien nå ta grep og gjøre harde prioriteringer på hvilke funksjoner som er viktigst i deres produksjonslinjer.

Annonse


Mangel på halvledere får innvirkning også i bilindustrien – Disse funksjonene forsvinner

Grunnet manglende tilgang på halvledere som silisium så må bilindustrien nå ta grep og gjøre harde prioriteringer på hvilke funksjoner som er viktigst i deres produksjonslinjer.

Manglende tilgang

Halvledere er en betegnelse på stoffer som silisium og germanium, disse leder elektrisk strøm dårligere enn metalliske ledere som kobber, men bedre enn isolatorer som glass. Det er flere grunner til den manglende tilgangen, hvor pandemien er den klare vinneren etterfulgt av handelskrigen mellom USA og Kina. Covid19 har gjort at fabrikker må stenge ned og derav har tilgangen til stoffene blitt langt lavere selv om behovet har økt.

Vanskeligheten med å få tak i halvledere tvinger nå bilprodusentene til å finne på kreative løsninger for å kunne fortsette produksjonen av biler hvor halvledere brukes i mikrobrikker overalt i bilene, dette gjøres for å prioritere funksjoner som er viktigere for blant annet bilens sikkerhet.

Dette velger bilprodusentene å kutte

  • General Motors velger nå å bygge sin Chevrolet Silverado pick-up uten en spesiell modul i drivstoffsystemet – resultatet er høyere drivstofforbruk.
  • Peugeot har fjernet det digitale målerhuset i noen modeller av 308 for å spare halvledere. Den franske bilprodusenten vil ta i bruk standard analoge målere plass i stedet.
  • Pickupen, Ram 1500 fra Chrysler Group, leveres uten det smarte bakspeilet som standardutstyr som blant annet kan holde styr på blindsonen. Men velger å beholde dette som et mulig tilvalg ved kjøp.
  • Nissan velger å kutte navigasjonssystemer som standardutstyr i noen modeller i USA.
  • Renault velger å gjøre navigasjonssystemet i Arkana modellen mindre avansert.¨

Volkswagen har også sagt at de rammes av tilgangsproblematikken og Herbert Diess har uttalt at de har “mistet et produksjonsvolum på 100 000 biler” og at de ikke kommer til å rekke å ta igjen det.

Analytikere med kjennskap til temaet anslår at det vil være en mangel på tilgang hvertfall ut 2020.

Annonse