NASA
Forskere hevder at NASA-bilder viser sopp som vokser på Mars. Foto: NASA

Hevder sopp beviser liv på Mars

I et ny artikkel har et internasjonalt forskerteam fra blant annet USA, Frankrike og Kina samlet fotografiske bevis på at det gror sopplignende vekster på Den røde planet.

Er det sopp på Mars? I tilfelle er det også liv der oppe

I artikkelen som er publiseet i Scientific Research Publishing’s Advances in Microbiology, analyserer forskerne bilder tatt av NASAs rovere Opportunity og Curiosity pluss Mars Reconnaissance Orbiter’s HiRISE-kamera. Objektene det er snakk om viser “kalkhvitt-farvede sfærisk formede eksemplarer” som Mars Opportunity-teamet opprinnelig mente var et mineral som kalles “hematitt” eller “jernglans”.

Senere studier har tilbakevist påstanden om jernglans. Forskere brukte begrepet “marsvamp” for å beskrive de mystiske gjenstandene på grunn av likheten med lav og sopp, mens sopp- og laveksperter i en annen studie klassifiserte kulene som “røyksopp” – en hvit, sfærisk sopp.

Utvider seg i størrelse

I artikkelen viser forskerne til et sett Opportunity-bilder som viser ni kuler i ulik størrelse og ytterligere 12 kuler som dukker opp under jorden i løpet av en tredagers solperiode. Forskerne mener at de “utvider seg i størrelse eller omvendt, endrer form, flytter seg til nye steder og/eller avtar i størrelse og nesten forsvinner”.

Forskerne fortsetter:

Mange av disse sfæriske prøvene har stilker og er omgitt av hvite biter og luftige skorpe- eller skjellignende materiale som minner om spedalskhet.

NASA.

Tilstedeværelsen av de perifere delene kan hjelpe forskerne å bestemme om det vi ser er sopp eller sfæriske bergarter.

Hvit amorf masse som endrer form

I forskningen dokumenteres hvordan materialet endrer seg fra det ene bildet til det andre. “Hvit amorf masse endrer form, plassering og forsvinner nesten fullstendig fra innsiden av en steinhule i løpet av en tredagers (sol)periode,” skriver de i forklaringen til billedsettet nedenfor.

NASA.