Taneli Lahtinen, Unsplash
Mye tyder på at Elon Musk ikke alltid skiller mellom realiteter og ønsketenkning. Foto: Taneli Lahtinen, Unsplash

Annonse


Tesla i krig med seg selv: Ansatte tilbakeviser Elon Musks tidslinje for “full selvkjøring”

Det Teslas sjef Elon Musk sier offentlig om selskapets utvikling av et fullt autonomt kjøresystem stemmer ikke overens med den “ingeniørfaglige virkelighet”, ifølge et notat fra et møte mellom californiske tilsynsmyndigheter og ansatte hos bilprodusenten.

Elon Musk i strid med den “ingeniørfaglige virkelighet”

Tesla kommer med et førerassistansesystem kalt Autopilot som standardutrustning. “Full selvkjøring” eller FSD – en funksjon Musk lover en dag skal gi komplett autonome kjøreegenskaper – er ekstrautstyr som kan kjøpes for 10 000 dollar (80 000 kroner). FSD, som jevnt har økt i pris og kapasitet, har vært et tilgjengelig alternativ i mange år. Imidlertid er ikke Tesla selvkjørende. FSD inkluderer parkeringsfunksjonen Summon og Navigate on Autopilot, et styresystem som navigerer inn og ut av motorvei, skifte av kjørefelt etc. 

Notatet som transparens-siden Plainsite publiserte etter å ha innhentet det via en “Freedom of Information Act”-forespørsel, viser at Musk har blåst opp mulighetene som ligger i førerassistansesystemet Autopilot, samt selskapets evne til å levere fullt autonome funksjoner i løpet av året.

Tesla langt unna målet om autonomi

Notatet forteller at selskapets Autopilot-direktør CJ Moore, bekrefter at Tesla er langt unna målet om autonomi. Autopilot – og de nye funksjonene som testes – er et nivå 2-system. 

Annonse


Det er fem nivåer av automatisering ifølge internasjonale standarder. Nivå 2 betyr at to primære funksjoner – som adaptiv cruise og å holde kjørefeltet – er automatisert, men avhengig av sjåfør. Nivå 2 er et avansert førerassistentsystem som er tilgjengelig i flere nyere bilmodeller fra en rekke bilprodusenter. 

Teslas Autopilot er blitt ansett som av de mest avanserte, tilgjengelige systemene. Imidlertid har andre bilprodusenter begynt å ta igjen.

Musk: Fra “trygg” til “ganske vanskelig”

Nivå 4 betyr at kjøretøyet kan håndtere alle aspekter av kjøring under visse forhold uten menneskelig inngripen, og det jobber selskaper som Argo AI, Aurora, Cruise, Motional, Waymo og Zoox med. Nivå 5 som fremdeles er et ganske fjernt mål, vil håndtere all kjøring i alle miljøer og forhold.

I januar sa Musk at han var “veldig trygg på at bilen i løpet av året vil kunne kjøre seg selv med pålitelighet større enn menneskets.” I april sa Musk at “det er ganske, ganske vanskelig. Men jeg er veldig trygg på at vi vil få dette gjort”.

Kilde: TechCrunch

Annonse