Annonse


Les våre grafikk-erfaringer med Resident Evil Village – disse innstillingene er best med RTX 3080

AAA action-skrekk-eventyr-spillet (puh!) Resident Evil Village er endelig lansert, og vi har anmeldelsen klar.

Resident Evil sin grafikkmotor skalerer veldig bra – vi testet med 3440 x 1440

Dette er et nydelig spill uansett hvilken plattform man velger å spille på, men merk at Xbox Series S vil oppleve ganske så mye lavere FPS – vi snakker under 40 med ray tracing aktivert:

Du kan overskride VRAM-grensen, men det er ikke denne innstillingen som svetter et 3080…

Men hva med PC? Vi er så heldige å ha en AMD 2700x-maskin (CPU-en nyttes rundt 30 prosent) med et 3080-kort, og skjermkortet det får jaggu kjørt seg: med alt på maks når vi ikke 60…!

Spillet anbefaler ikke å kjøre Resident Evil Village med maks tekstur-oppløsning rett og slett fordi skjermkortet ikke har rom til mer enn 9,7GB, mens man med den aller råeste innstillingen (“High”) så brukes det 8GB RAM til teksturer, resten er allerede brukt opp på andre ting, noe som ender med at vi går over egen maksgrense og ender på 11,6GB med RAM-bruk. Det går likevel an å aktivere mer enn skjermkortet har å by på, men da har man altså ikke rom til andre ting, som generell økning av bildekvaliteten med én innstilling.

Annonse


Spillet gjør det enkelt å balansere ytelse/bildekvalitet.

Alt henger ikke helt på greip enda

For det som virkelig får et skjermkort som 3080 til å kjøre seg er dog ikke tekstur-kvalitet, men en helt spesiell liten innstilling som heter “Image Quality”, naturlig nok, som ikke bare får kortet til å svette, men å fullstendig krasje maskinen: vi trykket nemlig forbi 1.2, og da ble det for mye, men det viste seg å ikke vare GPU-en, men spillet.

Etter omstart sjekket vi nemlig innstillingene igjen og fant at bildekvaliteten var skrudd helt opp til 1.4, og spillet startet uten problemer og med god FPS.

Vi skrudde så helt opp til 1.8, og det var ikke før da vi merket at FPS-en sank fra 100 til 60FPS i et av de første grotte-områdene. Maks er 2.0 og da snakker vi rundt 45 til 50FPS innendørs.

Prøv dette om du har et toppkort

Til syvende og sist er vi nå altså ikke klar over hvilken bildekvalitet spillet faktisk kjører, da innstillingene ikke alltid gjenspeiler hva spillet faktisk serverer. Synes du FPS-en er alt for lav etter å ha “justert ned”, ta omstart.

Fordi dette er første “retail”-versjon av spillet, forvent at slike ting som dette rettes, også ser vi jo heller ikke bort ifra at de kommende oppdateringene som spillet helt sikkert får vil forbedre ytelsen. Dessverre er det ingen DLSS 2.0-støtte som jo kunne ha hjulpet med å forbedre ytelsen dramatisk. Det er lov å håpe, men fordi spillet kjører Capcoms egen RE Engine, hvem vet.

Dette er innstillingene vi er mest fornøyde med (så langt):

  • V-Sync: off
  • Image Quality: 1.6
  • FidelityFX Cas: On
  • AA: FXAA+TAA
  • Variable Rate Shading: off
  • Texture Quality: High (6GB)
  • Texture Filter Quality: High (ANISO x16)
  • Mesh Quality: Max
  • Ray Tracing: On
  • GI and Reflection: High
  • Light Reflection: High
  • Ambient Occlusion: On
  • Screen Space Reflections: On
  • Volumetric Lightning Quality: High

Det er et par innstillinger til, som Lens Flare og lignende, som ikke har noen innvirkning på ytelsen fra eller til. Gjør som du vil med dem.

Vi savner DLSS 2.0 som Metro Exodus genialt tar i bruk

Et eksempel på dette er Metro Exodus Enhanced til PC der vi enkelt kan aktivere alt på maks og ofte oppleve helt opp i 100FPS. Spillet er jo noen år, men de har gjort en fantastisk jobb med denne gratis-oppgraderingen, 4A Games.

Oppgraderingen er gratis og ble lansert i går til alle med PC-versjonen, og er helt klart verdt å sjekke ut og en fin måte å vende tilbake til den radioaktive sonen på. Den oppgraderte-versjonen lanseres PS5 og Series S og X i juni.

Annonse