residentevilvillagetestitavisen
Resident Evil Village er mer enn verdt tiden for alle som elsker skrekk, mener ITavisens spill-anmelder Christoffer Pourpak.

Annonse

Dette ér en anmeldelse: Resident Evil Village er skrekkelig bra

Etter å ha tatt en pust i bakken ved å fokusere mer på restaurering av de noe eldre klassikerne Resident Evil 2 og 3 samt det mislykkede Resistance, er Capcom endelig tilbake med fortsettelsen på historien etter Resident Evil 7: Biohazard.

Siden dette er en fortsettelse av 7-ern, anbefales det å friske opp i hva som skjedde der før man begynner på RE: Village. Kanskje noe å gjøre mens man venter på at spillet skal lastes ned?

Jeg setter meg ned i godstolen, dekker til alt av vinduer og skrur av lyset. Jeg er klar. Klar for timevis med skrekk, gru og gørr i kjent Resident Evil-stil.

Så er vi i gang

Spillet starter rolig og fredelig. Ethan Winters er tilbake i førersete. Etter å ha funnet kona si, Mia, i plantasjen fra forrige spill har de nå stiftet familie. En liten jente. Enda det føles som om det er noe som skurrer her, virker alt ganske fredelig og fordragelig. Så skjer det. Roen ødelegges ganske så dramatisk, og vi får et kjapt gjensyn med Chris Redfield før vi fort befinner oss i en mystisk landsby. Her starter skrekken for alvor.

Annonse

Landsbyen kan best beskrives som tidløs. Men ikke på den ganske positive måten man vanligvis bruker ordet. Her betyr «tidløs» mystisk og ubehagelig. Det gjør en nysgjerrig og spent på hva som vil komme til å skje. Hvorfor er det en middelalder-aktig landsby her, og hvorfor er det moderne biler og hvitevarer i noen av husene? Hadde det ikke vært for at jeg husket hvilket spill jeg spilte, kunne jeg nesten trodd at det var Dracula som bodde i slottet som sto ruvende over landsbyen. Og som det senere viste seg så var ikke det en altfor gæren antakelse.

Plutselig befinner vi oss ikke lenger i Resident Evil, men i AC: Valhalla

Alt sammen bidrar til en utrolig forseggjort og nøye uttenkt opplevelse. Kroppen er på vakt til enhver tid og nervene blir mer og mer tynnslitte, for du vet ikke når det plutselig spretter frem et eller annet monster.

Resident Evil flekser skrekk-musklene

Nå skal jeg være helt ærlig. Skrekk-spill er ikke det jeg vanligvis velger når jeg skal slå av hjernen litt etter en lang dag. Det står heller ikke øverst på lista over spill når jeg har lyst på action og spenning. Jeg tror ikke at dette kommer til å endre seg med det første. Ikke fordi Resident Evil: Village var så dårlig, men heller fordi det var så altfor bra. Jeg tviler rett og slett på om det vil komme et skrekk-spill som kan toppe dette. I hvert fall i nærmeste fremtid.

Capcom klarer å holde en balanse mellom skrekk og ikke-skrekk, spenning og avslapping. Det er stunder hvor jeg bare går rundt og utforsker og blir imponert over fliden de har gjort seg med omgivelsene. Det er også stunder hvor jeg løper rundt med hjertet i halsen mens jeg ikke tør snu meg i frykt for hva som følger etter meg, eller om det i det hele tatt fortsatt er noe som følger etter meg.

Skrekken i RE: Village er også veldig variert. Gjennom historien vil man måtte kjempe seg gjennom alle skrekk-tropene som finnes. Det starter med det sedvanlige actionfylte hvor man rett som det er blir angrepet av noe stygt og misdannet og må skyte seg ut av knipen før vi beveger oss over på det mer psykologiske og nervepirrende og etter det igjen kommer til gørr og kvalme.

RE: Vilage holder høy kvalitet jevnt over

Capcom klarer å holde Village engasjerende hele veien. Uansett hva som skjer så vil jeg ha mer. Hver nye hendelse åpner opp for flere spørsmål og det ukjente bare vokser og vokser. Selve historiefortellingen – filmsekvensene og dialogene – er veldig godt utført, men historien fortelles også gjennom det man ser og det man gjør mens man løser oppgavene man har fått. Gjennom notater og lapper man finner strødd rundt lærer man om alt det man ser og kanskje hvorfor ting er som de er.

Ser jeg bort fra en enkelthendelse i begynnelsen av historien hvor det hørtes ut som om lydeffektene ble spilt gjennom en radio, har både lydeffektene og musikken, som historien, holdt høy kvalitet. I tillegg kommer det visuelle og komplementerer alt. Mitt første møte med det transilvanske slottet innhyllet i tåke var som å komme inn i en annen verden. Hvert nye område etter det har alle hatt et unikt særpreg som står i stil til hva som skjer i historien.

Med Cyberpunk 2077 som gallionsfigur har det blitt alt for vanlig å lansere uferdige spill, enten fordi det ikke er nok tid eller fordi utviklerne satser på å fikse det senere. Resident Evil: Village er et herlig unntak til denne nye tradisjonen. Jevnt over har det vært nesten helt feilfritt. Gjennom historien opplevde jeg bare én bug: etter å ha dødd på et spesifikt sted ble det ikke lenger mulig å trykke på noe i omgivelsene. En kjapp restart av spillet løste det problemet, og jeg så aldri den feilen igjen.

Skal jeg klare å finne noe å pirke på så må det være den kunstige intelligensen til de forskjellige skapningene man møter og at de fleste tåler akkurat litt for mye. Tidvis er de for dumme. Løper du i ring rundt noe med monstrene etter deg er sjansen stor for at de glemmer at du i det hele tatt finnes, og når du først skal angripe dem syns jeg at de tåler litt for mange skudd mot hodet. Jeg forstår at de er monstre, men jeg tviler på at de er laget av kevlar av den grunn.

Alt i alt

Da jeg spilte den oppussede versjonen av Resident Evil 3 for et drøyt år siden kritiserte jeg det for å gå for mye på skinner. Det kan selvfølgelig ha vært et resultat av tidens tann, men her viser Capcom at de virkelig kan det å lage skrekk-spill. RE: Village har alltid en tydelig retning den vil at spilleren skal bevege seg i, men det er fortsatt mer enn nok frihet til at man ikke føles låst i et spor. Det er en mer organisk guiding enn i RE3 hvor du ble satt på et tog og fortalt hvilken stasjon du skulle av på. Nå har det jo gått en god del år siden RE3 først kom ut, men jeg tenker likevel at det er mulig å snike det inn her siden det tross alt er det siste Resident Evil-spillet som ble gitt ut, sett bort ifra Village.

Alt fra historien til grafikken til spillmekanikken er herlig forseggjort og man føler virkelig at Capcom har lagt sjela si ned i spillet. Karakterene du møter er alle varierte og interessante og gameplayet likeså. Gjennom spillet vil man utforske mange forskjellige områder med hvert sitt unike preg og tilhørende måte å spille på. Alt i alt så er Resident Evil: Village rett og slett et veldig bra spill.

Konklusjon
RE: Village er en tour de force av skrekk og historiefortelling nesten uten feil og lyter. Er du allerede investert i RE-serien er dette et spill du må kjøpe. Har du lyst på noe god skrekk med interessant oppgaveløsning er dette også et spill du må kjøpe.
Leservurdering162 Vurderinger
4.3
Positivt