electric-volkswagen-scirocco
Påvirket Volkswagen markedet med sin jippo?

Annonse


Tyskerne har humor, men amerikanerne forstår den ikke

Amerikanske myndigheter vil vite mer om Volkswagen of America’s falske navneendring. De vil undersøke om stuntet brøt med amerikanske finsnslovgivning og hvordan det påvirket bilprodusentens aksjekurs, skriver Der Spiegel.

“Voltswagen”

Om du gikk glipp av påfunnet kom Volkswagen i rampelyset da de 29. mars iår “ved et uhell” publiserte et utkast til pressemelding om å endre navn fra Volkswagen til Voltswagen, det hele angivelig som et ledd i overgangen fra fossilt til elektrisk drivstoff.

Julian Hochgesang, Unsplash
Foto: Julian Hochgesang, Unsplash

Ifølge spøken ville de bruke “Voltswagen” som merkevare i alle fall i Nord-Amerika innen markedsføring og på den elektriske delen av sine kjøretøyer. Volkswagen kom senere tilbake og sa at selskapet definitivt ikke endret navn og at det hele var en tidlig aprilspøk-inspirert markedsføringsjippo.

Aksjehopp på 12,5 prosent

Men det fulgte mer. Selskapet fulgte opp med en offisiell pressemelding 30. mars, hvor Volkswagens of amerikasjef Scott Keogh hevdet at endringen var reell. Flere nyhetsbyråer, deriblant Associated Press, bekreftet navnendringen.

Oppmerksomheten var med på å sende Volkswagens aksjekurs opp og på et tidspunkt var den hele 12,5 prosent – hvilket betyr flere milliarder i markedsverdi. Det er uklart hvilke lover VW kan ha brutt, men byrået har tidligere gransket Teslas sjef Elon Musk for å tvitre ting om selskapet som ikke har stemt.

Kilde: CNN Business

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse