Markus Spiske, Unsplash
Hvor mye data vi deler er blitt en ny slagmark for teknologigigantene. Illustrasjon: Markus Spiske, Unsplash

Annonse


KOMMENTAR: Mark Zuckerberg i tottene på Tim Cook, vil ikke at folk skal vite at de blir overvåket

Det er mange selskaper som lever av å vite mest mulig om deg. Facebook er ett av dem. De vil vite hvor du er, hva du gjør, hva du spiser, hvilken smak du har, hva du liker. 

Stort misbrukspotensiale

Vi gir Facebook denne informasjonen og tenker at det er vel ikke så farlig. Men summen av informasjonen de samler inn om deg, er skremmende stor og har stort misbrukspotensiale. 

Apple lever også av deg, men de er mere avhengig av at du stoler på dem, enn av å vite hva du har på brødskiva. For dem er det viktigste å selge apparatet, ikke å vite hvor du bruker det.

Personvern: Dårlig deal for Facebook

Et av Apples salgsargumenter er personvern og det er her det krasjer med Facebooks forretningsmodell. I siste oppdatering av Apples operativsystem 14.5 har de lagt inn en lenge varslet funksjon som forteller hvilke tredjepartsapper som sporer deg, og du får valget mellom å godta eller avvise sporingen.

Annonse


Dette går rett i lommeboka på Mark Zuckerberg og det gjør ham gretten. Han og Facebook har lenge lobbyet for å stoppe denne funksjonen, men Apples Tim Cook har ikke villet trøste Mark når han har grått over at han (sammen med Google) kan tape 200 milliarder kroner (Forbes) det kommende året. Det er heller ikke måte på hvordan Facebook har argumentert for at det er til ditt eget beste at de vet hvor mye melk du drikker og hvilke sokker du har på deg hvor. De har patetisk nok betalt folk for å fortelle hvordan målrettet reklame har hjulpet dem å ta vanskelige valg – blir den borte vil det skade de aller mest sårbare, forbrukerne.

Et lekket Facebook-notat som ble sendt til annonsører for å forklare hvordan App Tracking Transparency vil påvirke annonser på Facebook og Instagram, sier at Facebook forventer at resultatene av annonsekampanjer vil “svinge” gradvis ettersom brukerne oppdaterer til iOS 14.5 de kommende ukene. Annonsørene vil i stor grad miste muligheten til å målrette annonsene innenfor estimerte tidsrammer.

Velkomment grep fra Apple

For brukere som kjører iOS 14.5 vil sporingsinnstillingene automatisk velges bort for Facebook og Instagram. En rekke typer kampanjer vil ikke lenger være mulig å målrette mot iOS 14.5-brukere og annonsørene må forvente redusert publikum. 

App Tracking Transparency er et velkomment grep fra Apple. Det kan tenkes at de på denne måten ser for seg å kunne lede noe av FBs inntekter i retning av egne lommer, men det får tiden vise. Fra Google og Android kan vi neppe forvente lignende grep, til det er selskapet altfor basert på å vite hvor vi har hvilke strømper på.

Annonse