vwid4gtx
ID.4 GTX ruller til norske kunder i løpet av sommeren. Startprisen er 459 900 kroner, inkl. frakt og leveringsomkostninger til Oslo.

Annonse


VW ID.4 GTX – dette koster den nye SUV-toppmodellen i Norge

ID.4 GTX er det nye flaggskipet i VWs ID.-familie.

Den nye toppmodellen lanseres i Norge i løpet av sommeren

ID.4 GTX er den første med elektrisk motor foran, noe som naturlig nok betyr at detter den første i ID-familien med firehjulsdrift:

“Firehjulstrekket er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet. I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.”

Den nye toppmodell-serien starter fra 459 900 kroner, inkl. frakt og leveringsomkostninger for levering til Oslo.

Batteri er på 77 kWh og leverer ingen rekkevidde-rekord akkurat, med opptil 475 km (WLTP) som VW omtaler som en “realistisk rekkevidde”. Maksimal ladeeffekt på 125 kW gir korte ladestopp.

VW skryter av sportslige egenskaper med en “systemeffekt på inntil 220 kW* (299 hk), 0-100 km/h på 6,2 sekund, og toppfart på 180 km/h”.

ID.4 GTX er en oppgradert SUV

–  Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUVen ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX. Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulstrekk, som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

Om motoren og hestene:

“Firehjulstrekket i ID.4 GTX har et helt nytt oppsett. Bilen har to elektromotorer, som driver hver sin aksel gjennom en 1-trinns girkasse. I motsetning til tradisjonelle system for firehjulsdrift, er det ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel – og dermed heller ingen transmisjonstunell inne i bilen.

ID.4 ble annonsert for syv måneder siden:

De to elektromotorene er kompakte og lette. Ved bakakselen er det en synkronmotor med permanente magneter (PSM), med en ytelse på 150 kW (204 hk). Denne motortypen har en spesielt høy effektivitet. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM). Samlet yter disse motorene inntil 220 kW* (299 hk).

Dermed akselererer flaggskipmodellen av ID.4 fra 0 – 60 km/h på bare 3,2 sekunder, og den når 100 km/h etter 6,2 s. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/h.”

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse