returnalsniktitt
Returnal lanseres 30. april, kun til PS5. Anmeldelsen vår kommer senere.

SNIKTITT – Er Returnal Control for PS5? Jeg vet ikke, for jeg dør hele tiden

Annonse


Returnal er det første spillet som kun er til Playstation 5 og som er en helt ny merkevare – tar jeg feil om jeg påstår det?

Returnal er et viktig PS5-spill

Jeg tror uansett det er korrekt å si at dette er det første spillet til Playstation 5 det er knyttet en god del forventninger til. Det er Housemarque som står bak, men det er Sony som har valgt nettopp dem til å flanke en helt ny konsoll.

Det er en stor og viktig oppgave, noe som igjen betyr at Sony har tillit til det finske studioet som står bak spill som Nex Machina, Resogun og Outland. Jeg ser på Wikipedia-listen at jeg utrolig nok ikke har spilt noen av spillene til disse folkene før, men merker meg tidlig at spillbarheten minner veldig om Control – det gjør mye av stemningen også.

Control møter Dark Souls møter Finland

Det er lett å bli forvirra som anmelder når man stuper inn i det og ikke har materiale fra andre å lene seg på overhodet. Det hjelper ikke å skjønne bæret at Returnal føles ut som Control møter Alien og Control, der Control var mer X-Files. Jeg sier ikke dette er en Control-kopi, men at visse elementer er der.

Jeg vet også at spillet er mindre lineært enn Control, og sa jeg at jeg at all dauinga får meg til å tenke på Dark Souls? Også fordi man mister ting man samler opp når man tar knekken på det som ser ut som sjø-monster påmontert neonlys. Fienden er ikke så skummel. Ikke enda.

Fordi jeg ikke har spilt så mange timer, og fordi jeg som nevnt dør endel (det er uansett begrenset hvor mye jeg kan avsløre i sniktitten), har jeg ikke kommet så langt at jeg er sikker på om dette vil endre seg, men fargespektrumet er i sonen grått. Så grått jeg aldri har sett det. Mer kontorgrått enn flere av banene i Control. Det som lyser opp spillet er motsvarende fargeglade objekter man må analysere, plukke opp etter å ha drept fienden eller i form av helse.

Jeg bare måtte prøve igjen

Våpnene blir bedre når man dreper fienden, mens de tingene man analyserer gir deg fordeler som alle andre RPG-spill – også våpnene har unike egenskaper og kan oppgraderes ytterligere. Det er dette som gjør spillet langt mer utfordrende: man returnerer til skipet sitt når man dør og må starte på nytt, derav tittelen på spillet, og man regenererer ikke helse, men må finne det.

Man blir skyteglad i Returnal: lyd- og grafikkeffektene når man omgjør fienden til drops man så gjerne vil plukke opp gjør deg avhengig som Dark Souls, og det at man ikke helt skjønner hvorfor man gjør det man gjør, også et naturlig fremdriv man ikke vil gi opp.

Det at spillet genererer unike områder hver gang man dør, gjør mye for at dette er såpass avhengighetsskapende som det faktisk er. Og fordi det er litt vanskelig, vil man gjerne finne objekter som styrker helsen og romdrakten. Jeg forventer at hoppingen og “dash”-egenskapene som ble utnyttet så fint i nettopp Control, kan oppgraderes og at man til slutt ender opp som en krigsmaskin. Men fordi man dør og mister mye av det man har plukket opp, er det kanskje aldri meningen man skal ende opp slik. Jeg føler det er et epos i Returnal, men jeg er ikke sikker på hva og hvorfor.

Returnal kan bli starten på noe viktig for Playstation

Spillet tar et glimrende grep om DualSense-kontrollerne, det gir mening at Sony ønsker å vise de frem igjen da nesten ingen spill drar full nytte av dem som her. Her opplever man små-ristingen over sand, og ekstra motkraft når man aktiverer våpenets spesial-funksjon.

Spillet anbefaler selvsagt også bruk av 3D Audio, noe Sony leverer i Pulse 3D-hodesettet. Disse to produktene gir i kombinasjon en flott lydopplevelse, selv om vi er usikre på om jeg er blåst av banen. Atmos i Windows høres også veldig bra ut med Microsofts Xbox-hodesett, og GSP 670 fra Sennheiser slår dem begge i nøyaktighet, men det blir en digresjon.

Grafikken er ikke mer enn den bør være i en slik tittel, men så har jeg en følelse at jeg bare har pirket borti hva Returnal har å by på, tar jeg feil er jeg ikke så sikker på at dette blir en hit, men mekanikken og universet legger til rette for noe flott.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse