Tesla-protest Kina
Den maskerte kvinnen hoppet opp på taket og skrek ut at Teslas bremser ikke virker.

Annonse


Det skjedde på Shanghai-messen: Maskert misfornøyd kvinne klatret opp på taket av Teslaen, hoppet og skrek

Tesla skal ha offentliggjort dataloggene fra et kjøretøy som var involvert i krasj etter at eieren protesterte på en oppsiktsvekkende måte ved Teslas stand på Shanghai Motor Show.

Hoppet og skrek

Hun hoppet opp på en bil og rope at “Teslas bremser fungerer ikke”. Etter ganske kort tid ble hun ledsaget ut av messeområdet og angivelig satt i arrest, men i mellomtiden var opptrinnet filmet og lagt ut på sosiale medier.

Opptrinnet latterliggjorde Tesla i kinesiske sosiale medier og det endte med at Tesla la ut et svar på begivenheten etter at Tesla begynte å trende i litt håpløs retning. Tesla beklaget at de ikke tidlig nok tok kundens klage på alvor, og lovet å foreta en egenkontroll av sine rutiner.

Når bilførere tidligere har krasjet Tesla’er, har det ikke gått lang tid før Tesla har kunnet legge frem datalogger over hva som skjedde i sekundene før ulykken. Imidlertid har Tesla aldri delt annet enn sin egen forståelse av dataloggene. Mange av eierne som har vært involvert har bedt om å få utlevert loggen, men Tesla har i så godt som alle tilfeller unngått det.

Tesla er blitt kritisert for sin praksis og ga følgende uttalelse:

Tesla Autopilot har vist seg å redde liv og redusere ulykkesfrekvensen, og vi mener det er viktig at publikum har en faktisk forståelse av teknologien vår. I spesielle tilfeller der det er gjort krav offentlig innsyn fra kunder, myndigheter eller andre, har vi sluppet informasjon for å bekrefte eller avkrefte påstander. Vi tar våre kunders personvern svært seriøst og avslører ikke mer informasjon enn nødvendig.

Tesla

I et tilfelle ble Teslas tolkning av en ulykkeslogg bekreftet etter at en hacker klarte å hente ut loggen fra kjøretøyet som var involvert.

Nå, sannsynligvis for første gang, slipper Tesla en ulykkeslogg fra Kina

China Market Supervision News sier at Tesla sendte dem dataloggen med forklaring. De har kontaktet kunden uten å motta svar og tillater seg å frigjøre loggen.

Da sjåføren tråkket på bremsepedalen var kjøretøyets hastighet 118,5 kilometer i timen. 2,7 sekunder etter at føreren tråkket på bremsepedalen, var det maksimale bremsesylindertrykket bare 45,9 bar. Etter det økte føreren trykket på bremsepedalen, og bremsesylindertrykket nådde 92,7 bar. Den fremre kollisjonsvarslingen og den automatiske nødbremsefunksjonen ble aktivert  og det maksimale bremsesylindertrykket nådde 140,7 bar og det reduserte kollisjonens omfang. 1,8 sekunder etter at ABS ble koblet inn registrerte systemet kollisjonen. Etter at sjåføren tråkket på bremsepedalen sank kjøretøyets hastighet og var i kollisjonsøyeblikket 48,5 kilometer i timen.

Teslas forklaring ifølge China Market Supervision News

Skjermbilde av ulykkesloggen:

Loggen inkluderer de siste seks sekunder før ulykken, kjøretøyets id-nummer, hastigheten, bremsetidspunkt og bremsetrykket.

Føreren bremset, men presset ikke bremsepedalen tilstrekkelig hardt inn. Nødbremsen koblet seg inn og reduserte omfanget av ulykken.

Tesla sier seg villig til å dele data fra de siste 30 minutters kjøring før krasjet til en tredjepart bestemt av forsikringsselskapet eller myndighetene.

Kilde: ElecTrek

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse