God of War
God of War kom i april 2018 på PS4.

Annonse


Sony utvikler “unik skystrategi eksklusivt for PlayStation”

Sonys leder for Interaktiv underholdning Jim Ryan, sier at selskapet utvikler en skystrategi som vil være “unik og bare på PlayStation”.

Store sky-ambisjoner

Sony kjøpte nettspillfirmaet Gaikai i 2012. Det var før de lanserte PlayStation Now hvor de gir abonnenter ubegrenset tilgang til et bibliotek på rundt 700 PS4-, PS3- og PS2-spill.

Men selskapet har større sky-ambisjoner, og i 2019 kunngjorde det et “strategisk partnerskap” med Microsoft som forventes å resultere i at PlayStation-produsenten bruker Microsoft Azure datasentre for nettspill- og innholdsstrømming.

Kommer 2021: Horizon Forbidden West.

Ikke klar til å avsløre nettstrategien

PlayStation-sjef Ryan sier at Sony ennå ikke er klar til å avsløre sin nettstrategi for PS5, men understreker at de utvikler et unikt tilbud.

Vi fortsetter samtalene [med Microsoft] og utvekslingen av ideer, og det kommer opp veldig interessante ting, så når tiden er inne kunngjør vi nettstrategien vår, men skyopplevelsen vi utvikler vil være unik og eksklusiv for PlayStation. 

Jim Ryan, Sony

Ryan er blitt spurt om skyen kan forstyrre den tradisjonelle maskinvaresyklusen som ligger på én ny PlayStation-konsoll hvert sjette til syvende år.

Det er vanskelig å svare på det spørsmålet. Historien viser at salget når en topp tredje eller fjerde året. På slutten av syklusen kan skyen spille noen rolle. Jeg er mer optimistisk med hensyn til fremtiden nå enn for et år siden.

Ryan har også gjort seg noen tanker om hva økt fokus på nettspill kan bety for konsollene, men mener det er for tidlig å si noe om PS5 kan bli den siste konsollen fra Sony.

“PS5 er fersk, så på dette tidspunktet er det bare å nyte den før vi tenker på fremtiden for PlayStation.”

En millioner flere abonnenter 2019-2020

I september 2018 introduserte Sony muligheten for PS Now-brukere å laste ned PS4-spill og spille dem offline. Det bidro ifølge selskapet, til høyere brukerengasjement.

I oktober 2019 senket Sony prisene på PlayStation Now for å bli mer konkurransedyktig overfor streamingtjenester. Det begynte også å legge til “blockbuster”-spill hver måned, men med tidsbegrenset tilgjengelighet.

PlayStation Now hadde ifølge Sony, over 2,2 millioner abonnenter i april 2020, opp fra en million i oktober 2019.

Kilde: Videogames Chronicle

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse