amdxboxseriesxs
AMD slipper nå løs kreftene til Xbox Series X og S, men fordi det er snakk om utvikler SDK-er, vil det ta tid for utviklerne å dra nytte av teknologiene som forbedrer bildekvaliteten og samtidig hever FPS-en.

Annonse


Endelig slipper AMD løs kraften til Xbox Series X|S

AMD har endelig gitt utviklerne tilgang til kreftene som finnes i RDNA 2-plattformen som driver CPU- og GPU-en i Xbox Series X og S, samt Playstation 5. Dessverre for ferske eiere av Sonys nye konsoll, så har ikke AMD noe å melde i forhold til FidelityFX-lansering.

FidelityFX er paraplyen for AMDs ytelses- og bildekvalitetsforbedringer

Men for Microsofts konsoller innebærer det at spillene endelig kan dra nytte av AMD-teknologier som “Image Sharpening”, “Variable Shading” og “Ray Traced Shadow Denoiser” som alle er å finne under paraplyen FidelityFX (en paraply-merkevare som inkluderer en rekke teknologier, inkludert flere teknologier som “Ambient Occlusion” og “Contrast Adaptive Sharpening”) som først ble introdusert på PC – du har sikkert sett denne innstillingen i PC-spill tidligere, og nå kommer det altså til de nye konsollene.

At disse teknikkene ikke ble lansert samtidig med konsollene som jo ble lansert for mange måneder siden er noe merkverdig, men så er vi også i en verden der alt forbedres litt hele tiden, i stedet for å stor-oppdateres annethvert år. Dette takket være programmerbare GPU-instruksjoner.

Dette er FidelityFX:

Men hva skjer med Playstation som også nytter AMD-teknologi?

AMD sier om FidelityFX til Microsofts konsoller at “fremtidens Xbox-spill vil dra nytte av plattform-spesifikke optimaliseringer og utrolig grafikk som teknologien allerede leverer på PC”.

Ordlyden får oss til å tro at utviklere ikke kommer til å implementere dette i allerede eksisterende titler, noe som er synd, men vi har håp om at det kan skje. Vi er usikre i forhold til hvor mye jobb det ligger i å kode dette inn i eldre titler, men det bør ikke være et stort hinder da de nye konsollene har masse ytelse å gå på.

Hva angår mellomtittelen er det ingen informasjon om, eller eventuelt når, AMD lanserer teknologien til Playstation 5 som jo også nytter RDNA 2.

Det skal bli spennende å se om Microsoft klarer å utnytte samarbeidet med AMD til å gi et konkurransefortrinn på konsoller – de har jo allerede styrket sitt samarbeid med Microsoft ved å lansere en rekke nye Surface Laptop 4-modeller med Ryzen der den aller rimeligste har opp til 19 timer batterilevetid. Vi får se, vi tester denne modellen nå.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse